litera.ro

10.000 de ore (recenzie la cartea “Exceptionalii”, de Malcolm Gladwell)

Fascinaţia succesului încă îşi caută motivaţiile. Oamenii nu au reuşit să explice încă de ce unii sunt cine sunt. Nenumăraţi specialişti (dar şi mulţi amatori…) studiază cu obstinaţie regulile jocului care face din unii oameni performanţi ieşiţi din comun. „Excepţionalii”, de Malcolm Gladwell, propune o asemenea abordare, originală prin unghiul larg.

• ExceptionaliiCarte publicata in 2009 la Publica
  • Traducator: Catalin Georgescu
  • Format: 145×205
  • Numar pagini: 272
  • ISBN: 978-973-19-3114-2

Autorul încearcă să demonstreze că succesul este un cumul de factori şi nu doar o chestiune de muncă susţinută. În sprijinul tezei sale vine cu afirmaţia că majoritatea jucătorilor canadieni de hochei, aşi mondiali ai acestui sport, sunt născuţi în primele luni ale anului calendaristic. Aşadar, factori iniţiali, naturali, predispun la succes.

Fost jurnalist la „The Washington Post”, Gladwell caută şi iar caută explicaţiile pentru succesul lui Bill Gates, pentru anvergura celor de la The Beatles, pentru felul în care Joseph Flom a izbutit să facă o firmă de avocatură una dintre cele mai performante din lume. În încercarea de a explica abordările diverse, Gladwell pune pe seama culturilor diferite felul în care, de pildă, Christopher Langan şi J. Ropert Oppenheimer au acumulat averile lor imense. Eforturile autorului de a desluşi „eminenţa cenuşie” din spatele oricărui succes se coagulează în jurul tezei că este nevoie, pentru o reuşită de o amploare mondială, să fie urmată calea corectă „timp de 10.000 de ore”.

„Excepţionalii”, aşa cum era şi firesc, a atras atenţia. Timp de 11 săptămâni, a fost bestseller, considerat ca atare de „The New York Times”. Bine primită şi de critică şi de public, a demonstrat că marea performanţă ridică încă nenumărate întrebări. Ceea ce este însă mai important este mesajul cărţii, care transpare de după biografiile spectaculoase ale marilor repere ale succesului mondial. Prin întrebările pe care le ridică, volumul lui Gladwell pune problema imensului potenţial pe care societatea îl pierde în cazul atâtor oameni care nu-şi găsesc drumul potrivit care să-i ducă spre succes. Este un mare pas înainte în felul în care scrie Gladwell, întrucât este binecunoscut faptul că abordează individualităţile şi în „The Tipping Point”, şi în „Blink”.

Potrivit criticilor, aceasta este o amprentă a profesiei sale de jurnalist, care merge pe principiul „cea mai neobişnuită poveste intră pe pagina întâi”. În cazul „Excepţionalilor”, autorul a mers mai departe de spectaculos; a studiat sistemul american de învăţământ, a abordat nenumărate studii în domeniu, a documentat teorii diverse, totul pentru a ajunge la concluzia că „cea mai mare idee preconcepută despre reuşita la scară mare este aceea că răzbim singuri, graţie inteligenţei proprii, ambiţiei, perseverenţei noastre şi muncii îndârjite. Ceea ce facem ca societate şi comunitate contează tot atât de mult cât ceea ce facem pentru no înşine”.

Cumpara cartea “Exceptionalii”, de Malcolm Gladwell cu reducere: eMAG / Libris / Elefant

0