Recenzie la cartea Laur, de Evgheni Vodolaskin

LaurUna dintre capodoperele literaturii ruse contemporane este cartea Laur, de Evgheni Vodolaskin, considerată deja un roman universal. Publicată în 20 de limbi în cei cinci ani care au trecut de la lansare, devenea un succes național în clipa în care apărea în librării și a câștigat nenumărate premii. Ce girează această recunoaștere? Întreg ansambul, de la narațiune la personaje, de la stil la încărcătura simbolică, de la atmosferă la ideile care rămân în urma lecturii, ca niște ecouri spirituale unice.

Cartea Laur, de Evgheni Vodolaskin poate fi cumpărată cu reducere de la Elefant, Libris sau Esteto.

Scriitura este profundă și strălucită. Eroul trăiește în Evul Mediu și trece prin patru mari etape existențiale, fiecare sub un alt nume: Arseni, Ustin, Amvrosi, Laur. Rămas singur după dispariția bunicului său, Christofer, Arseni îi moștenește talentul de vindecător. Dar când femeia pe care o iubește moare în chinurile facerii, nu se poate ierta pe sine pentru că s-a imaginat mai știutor decât era în a restaura o viață amenințată. Decis să spele păcatul iubitei care se sacrificase fără spovedanie, în păcat – cei doi nu erau căsătoriți – Arseni devine Ustin. Pleacă, așadar, în lume, să aducă alinare suferinzilor de ciumă. Pagină cu pagină, povestea unei iubiri aproape suprapământene pentru aproapele lovit de nenorocire se dezvăluie într-o splendoare grea, care lasă cititorul copleșit. Vodolazkin descrie magistral viața medievală, călătoriile nesfârșite ale eroului și cazurile dramatice pe care le întâlnește.

Apoi, după ce devine Amvrosi, personajul principal este într-un pelerinaj la Ierusalim, de unde suntem purtați în vechiul Petersburg, într-un decor familiar pentru erou, dar cu un viitor incert. În căutarea constantă a timpului, autorul lasă celui care lecturează exact gustul opus, acela că timpul este de fapt o non-entitate. În paralel, ortodoxia rusă este un personaj în sine, de o frumusețe seculară, plină, totuși, de repere rigide.

Scrisă cu scurte și inspirate accente de limbaj medieval rusesc, autorul fiind, de altfel, un respectat filolog, cartea Laur este un omagiu adus magiei și grotescului în relația dintre sufletul omenesc și credința religioasă. Stăpân perfect al construcției literare, aclamatul autor îmbogățește scenele „uscate” cu un limbaj abrupt și rapid ca un izvor de munte, iar dramele sunt gestionate pentru cititorul modern într-o frazare „condimentată” cu elemente de limbaj arhaic, care, dublate de simțul umorului pe care autorul îl demonstrează din plin, fac lectura de o savoare excepțională. „După ce orașul a fost curățat de demoni, Foma a spus, înclinându-se în fața bisericii: Nu crezi că i-am gonit definitiv, nu? Poate pentru cinci ani, zece maximum. Ce ne facem atunci, te poți întreba. Așa că notează: te așteaptă o mare mizerie, dar servitorul lui Dumnezeu Arseni te va ajuta când se va întoarce de la Ierusalim. Apoi va pleca și el, iar tu va trebui să demonstrezi tărie spirituală și concntrare interioară”.

La finalul vieții, devenit Laur, eroul se întoarce la Mănăstirea Kirillo-Belezorsky, de unde pornise totul. Iar finalul cărții dă fiori.

Citiți!

0