Recenzie la cartea Înghețat, de Bernard Minier

Înghețat

Înghețat, cartea de debut a scriitorului francez Bernard Minier șochează și ține într-un suspans aproape insuportabil orice fan al genului thriller. Povestea este o combinație între o serie de crime sinistre, o atmosferă care îngheață sângele cititorului și o investigație polițienească cu totul ieșită din comun. Așadar, o rețetă imbatabilă, care, de altfel, a și propulsat volumul Înghețat printre cele mai citite.

Comandantul Martin Servaz, din Toulouse, este uimit în ziua în care este retras de la investigarea uciderii unui om fără adăpost pentru a fi desemnat să se ocupe de o altă crimă, care nici măcar nu este omucidere. Undeva în Pirinei, la o altitudine de 2.000 de metri, cineva a atârnat pe un cablu de teleferic cadavrul unui… cal jupuit, mutilat în toate felurile și decapitat.

Animalul fusese proprietatea unui bogătaș, Eric Lombard, care are nu doar o afacere de multe milioane de dolari, ci și toți prietenii necesari în toate locurile potrivite prosperității sale. În plus, undeva în zonă, plasat cât se poate de inaccesibil, funcționează o instituție psihiatrică destinată tratării criminalilor foarte periculoși, inclusiv a unui sociopat teribil. Pe această montare scenică se derulează acțiunea pornită de la momentul în care câţiva muncitori descoperă cadavrul decapitat, iar în paralel, Diane Berg îşi ia în primire postul de psiholog la centrul psihiatric de maximă securitate.

Martin Servaz, polițist înzestrat cu o intuiţie de excepție, preia cazul, pe care îl anchetează împreună cu Irène Ziegler, căpitan de poliţie. Cu fiecare pagină, atmosfera este tot mai apăsătoare, iar intriga tot mai captivantă. Urme de ADN ale unui criminal în serie închis din azil, fost procuror, sunt descoperite pe cadavrul calului. Câteva zile mai târziu se petrece și primul asasinat, dintr-o serie teribilă. De partea cealaltă, Berg este șocată de metodele neortodoxe de „tratare” a criminalilor închiși în centru și observă că medicamentele dispar pe timpul nopții.

Cine și de ce a ucis cu atâta bestialitate un animal? Care sunt conexiunile cazului și cât din propriile angoase ale celor care investighează intră în ecuația rezolvării misterului? Cititorul cărții Înghețat este bombardat dintru început cu o mulțime de întrebări care își așteaptă răspunsul. De fiecare dată când una dintre enigmele în derulare își află explicația, alte trei îi iau locul, ca într-o poveste cu hidra din Lerna. Complotul reușește să rămână stabil, bine strunit de autorul inspirat, exigent cu propria operă și original până la a tăia respirația cititorului care se simte ca într-un carusel al răsturnărilor violente de situație.

Cartea Înghețat, de Bernard Minier poate fi cumpărată online, cu reducere, de la Elefant sau Libris.

0