Anatomia depresiei (recenzie la cartea „Demonul amiezii”, de Andrew Solomon)

Demonul-amiezii„Ca să putem iubi, trebuie să fim capabili să fim disperaţi atunci când pierdem. Depresia este, de altfel, mecanismul acestei disperări”, sintetizează autorul Andrew Solomon simbolistica unei cărţi strălucite:  „Demonul amiezii”.

Cumpara cartea cu reducere de aici.

Iubirea, pierderea şi disperarea sunt, aşadar laitmotive care răsună pe parcursul întregului volum, introduse de altfel din chiar debutul cărţii şi care rezonează pagină cu pagină. Ele sunt completate de analize, elemente autobiografice, istorie, ştiinţă, meditaţie: „În depresie, viaţa îşi pierde înţelesul; singurul sentiment care rămâne în această stare de lipsă de iubire este insignificanţa”. Felul în care reuşeşte autorul să redea stările acestui „testament” care este depresia au făcut din carte un reper al literaturii contemporane. Solomon descrie imobilitatea cu vitalitate, vidul interior cu poezie, singurătatea cu pasiune, teama cu exuberanţă, disperarea cu înţelepciune, tăcerea cu blândeţe.

Depresia este o lume în care nu poate intra oricine. Solomon o cunoaşte în profunzime şi o descrie cu acuitatea unui cameraman, pentru a transmite cadre incredibile din acest tărâm. Rezultatul este oarecum înspăimântător, dar vocea autorului trece de frontierele pe care le pune cititorul, din instinct de apărare, în faţa acestor revelaţii. Depresia este redenumită – abisul, limita, întunericul – apoi este trecută în imagini antologice – depresivul este legat de un arbore din care în final face să dispară toată seva. Apoi există conversaţiile cu îngeri şi demoni, transpunerile durerii în îngeri umili care ne dezvăluie dimensiunile adâncurilor fiinţei umane şi ale depresiei în demoni care ne lasă fără vlagă.

Captivantă ca orice carte de aventuri, „Demonul amiezii” îşi dezvăluie esenţa treptat, cucerind pas cu pas, ca o deşertificare, apoi relevându-se în toată grandoarea ei negativă, ca un colaps al unui sistem. Autorul însuşi a fost un depresiv şi poate spune cu precizie că „fiecare secundă de viaţă era o durere”. Nu era suficient timp rămas nici pentru râurile de lacrimi care urmează căderii, iar „alunecarea spre moarte începe prin dispariţia senzaţiei de fericire şi a puterii de a fi fericit”. Cu ele zboară şi iubirea, iar chipul uman se sparge în mii de bucăţi atunci când este reflectat în oglinda depresiei. „Au fost multe zile în care nu m-am putut mişca, am fost incapabil să ating, să jelesc, să am încredere. În final, devenim absenţă”.

Departe de a fi o carte depresivă, „Demonul amiezii” este exact contrariul, întrucât autorul, scriitor de succes, prosper şi în bună formă fizică, priveşte înapoi cu oarecare mânie şi consideră că depresia sa a fost o prostie, iar urmărirea cauzelor care au generat-o este un proces inutil. Aviz depresivilor care umplu lumea!

Cartea „Demonul amiezii” poate fi cumparata cu reducere si transport gratuit de la Elefant / eMAG.

2