Când voința nu este de ajuns (recenzie la romanul “Dezonoare”, de J.M. Coetzee)

dezonoare-editia-2013Dezonoare – J.M. Coetzee, ed. Humanitas Fiction, trad. Felicia Mardale, 2013

John Maxwell Coetzee s-a născut în 1940 în Cape Town și a primit Nobelul în 2003. Cu romanul „Dezonoare” a câștigat premiile Booker Prize (1999) și Commonwealth Writers’Prize (2000). Cartea a avut și o ecranizare în 2008, avându-l pe John Malkovich în rolul principal.

Pentru mine, cartea a fost una dintre cele pe care nu le mai lași din mână până nu afli ce se întâmplă mai departe. Sentimentul acesta a fost mai intens în prima jumătate de carte, după aceea s-a mai domolit fiindcă și situația s-a schimbat. Personajul principal este un profesor universitar de 52 de ani din Cape Town, David Lurie. Relatarea este făcută la persoana a treia. Astfel încercăm să-l cunoaștem puțin câte puțin pe David. În primul capitol aflăm de cele două mariaje eșuate și de viața lui sexuală activă. Soraya este o prostituată cu care se întâlnește o dată pe săptămână. Din păcate, încercând să afle mai mult despre viața ei particulară, vraja dispare și o pierde.

Este un autor neînsemnat și un profesor plictisit. Până când apare în viața lui o studentă de 18 ani, întâmplare ce-i va schimba viitorul. După ce se află de relația celor doi, Melania Isaac, studenta în cauză, este susținută de toată lumea. Căzut în dizgrație și refuzând să se umilească, să-și ceară scuze și să fie reprimit în Universitate, își dă demisia și pleacă la fiica sa Lucy, care locuiește la o fermă din Eastern Cape.

Pleacă în speranța de a găsi liniștea sufletească și pentru a  reuși să-și termine opera despre poetul Byron. Liniștea nu-l urmărește nici aici, deși, aparent, viața la țară i-ar fi putut promite asta. Se acomodează cu locul, cu Petrus – ajutorul lui Lucy, devine el însuși ajutorul unui veterinar, Bev Shaw, o doamnă care mai mult ia viața animalelor decât le ajută din cauza lipsei fondurilor. ”Treaba cu omorârea câinilor s-a sfârșit pentru ziua de azi, iar sacii negrii sunt puși grămadă la ușă, un sac pentru fiecare trup și suflet” (p. 182)

Liniștea se transformă în haos interior când trei bărbați de culoare îi jefuiesc, pe Lucy o violează, iar pe el îl umilesc și maltratează dându-i foc. Acest lucru arată că lucrurile nu sunt tocmai ușoare într-o Africă de Sud post-apartheid. Acest eveniment schimbă complet viața celor doi, dar mai ales a lui Lucy care devine o cutie închisă și nu se întrezărește nicio rază de speranță… brusc, se cască o prăpastie între cei trei: el, Lucy și Petrus (bănuit că ar avea legătură cu atacul, dar fiind protejat de Lucy). Întors în Cape Town, David Lurie nu găsește nimic care să-l lege de fostul său oraș. Alege să creadă că o poate ajuta pe fata lui în continuare, dar nimic nu va mai fi la fel. Ea este gravidă și nu dorește să renunțe la copil.

Dezonorarea suferită de protagonist este începutul unui lung declin. Trecerea de la o viață simplă și fără complicații, la fața opusă a acesteia are loc într-un timp destul de scurt. Autorul a reușit să redea foarte bine trăirile personajului principal, lăsând în umbră pe ceilalți protagoniști sau mai bine zis lăsându-i să fie văzuți prin ochii lui David. Fiindcă el, privit ca un intrus de locuitorii din Eastern Cape, încearcă să găsească soluții la toate, crezând că e menirea lui să protejeze. Dar voința și inteligența pot învinge de fiecare dată.

Cartea poate fi cumparata online de aici.

1