Eterna interdependenţă (recenzie la cartea „Despre iubire si moarte”, de Patrick Suskind)

Dragostea este o temă inepuizabilă, în timp ce despre marele final, inevitabil, nu vrea să vorbească nimeni. Ultimele secole au transformat moartea în inamicul numărul unu al bucuriei, iar disperarea de a trăi a scos sfârşitul firesc din cultura noastră civilizaţională. Aşadar, cele două sunt într-o clară diferenţă de abordare, paradoxală, de altfel, întrucât ne putem concentra la nesfârşit asupra iubirii abstracte şi dovedim o fugă constantă din faţa abordării morţii reale. În aceste condiţii, cum le legi într-o carte? Patrick Suskind şi-a propus asta, făcându-i companioni pe Eros, simbolul plăcerii şi al bucuriei, şi pe Thanatos, întruchiparea ultimului avertisment al vieţii, personajul acela fără haz care ne aduce aminte că totul se termină.

• despre-iubire-si-moarteCarte publicata in 2015 la Humanitas
  • Colectia Eseu
  • Traducator: Ionut Budascu
  • ISBN: 978-973-50-4793-1

Cartea „Despre iubire si moarte” este o meditaţie. Autorul priveşte spre cele două forţe majore care „mână” umanitatea şi o provoacă, iubirea înălţând spiritul uman, moartea aţâţându-l să creeze, sub presiunea eternului deadline. Meditaţia nu este impersonală, ci vine transpusă în scene ca aceea a doi tineri care fac sex în maşină în mijlocul unui trafic infernal sau a bătrânului Thomas Mann căzând pradă unei iubiri interzise. Apoi surprinde scriind despre Orfeu şi Hristos, fiecare învingând moartea în feluri atât de diferite, dar tot prin iubire. Se poate spune că este o nouă „variaţiune” pe tema iubirii şi a morţii şi a legăturii indestructibile dintre ele, dat fiind faptul că vorbim despre cel care a scris „Parfum. Istoria unui criminal”, chintesenţă a ideii că moartea scoate la suprafaţa naturii umane goana după frumos şi delirul iubirii. Din nou iubirea, din nou moartea, aşadar.

„Despre iubire si moarte” este mai mult un eseu, o concentrare a meditaţiei autorului care nu are nevoie de sute de pagini pentru a sintetiza mari adevăruri. În condiţiile în care referinţele centrale sunt Orfeu şi Hristos, Suskind punctează învierea lui Lazăr şi descrie frumoasa şi plina de speranţă călătorie a lui Orfeu înapoi din iad, cu iubita Euridice „în umbră”. Ducând mai departe consideraţiile, autorul îi plasează în prim-plan şi pe Goethe sau Kleist, punctând legăturile dintre erotic şi sinucidere.

„Despre iubire si moarte” nu-şi propune să zguduie din temelii cele două repere majore le omenirii. Doar „culege” din istoria civilizaţiei o legendă relevantă pe care o pune faţă în faţă cu o realitate devenită simbol etern; Hristos şi Orfeu abordaţi astfel, ca întruchipări ale frumuseţii vieţii, au mereu în siajul existenţial ideea morţii. Primul a născut conceptul suprem al creştinătăţii, Învierea, al doilea a generat una dintre cele mai frumoase lecţii de dragoste din mitologie.

Patrick Suskind îşi atinge scopul de a da de gândit. Poate de aceea a şi păstrat lucrarea în dimensiuni reduse, coagulând felul în care marile contraste – creaţia umană eternă şi finalul ei atât de punctual – sunt interdependente.

Cartea poate fi cumpărată și online, cu reducere, de la elefant sau de la eMAG.

0