Recenzie la cartea Femei care aleargă cu lupii, de Clarissa Pinkola Estés

Femei care aleargă cu lupii

Personajele care compun cartea Femei care aleargă cu lupii sunt deopotrivă caractere și tipare. În luptă cu ele însele și cu restul lumii, fiecare „o armată într-un om”, toate reprezintă arhetipuri. Autoarea le-a coagulat din ani de inspirație furnizată de realitate, de amprenta tradițiilor, culturii și întregii moșteniri lăsate unor femei pe care le-a întâlnit. A fost înconjurată încă de copil de familii de refugiați, de accente etnice profunde, de culturi exotice, apoi, ca adolescentă, în călătoriile sale „a pus cap la cap” destinul în cerc al femeilor lumii, care se nasc pentru a dărui, rămân conectate cu natura prin naștere și renaștere, își cultivă instincte care aproape niciodată nu le înșală, duc mai departe lumea, generație cu generație, pe umeri firavi. Dar dincolo de ei, în spatele tuturor lucrurilor pe care învață să le reprime, stă femeia sălbatică, cea de temut, „pumnul de fier în mănușă de catifea”. „Sufletul acestor femei, adevărata lor natură interioară, pleacă spre lume să descopere viață nouă, dar dă de un zid impenetrabil, de restricții, abuzuri, câmpii de oase și de aceea folosește orice cale pentru a crea, rezista, construi, învinge și a se propulsa din nou în adâncul acelei sălbăticii care devine din nou adevăratul stăpân din viața unei femei”.

Femeile autoarei care a vândut atâtea bestsellers sunt prezente în cărțile sale prin irizații ale sufletului și piloni ai psihicului, în opere scrise cu o frumusețe crudă: „De ce tot încearcă femeile să îngenuncheze și să se înfășoare în forme care nu le aparțin? Pot să spun, după ani de observare a acestei probleme, că nu este din cauza unui masochism sau a unei dedicări maligne spre autodistrugere. De cele mai multe ori este din pricina faptului că femeile nu știu mai bine de atât”.

O întreagă societate conspiră ca lucrurile să rămână exact așa. Scriitoarea cărții Femei care aleargă cu lupii evocă felul în care fetițele sunt învățate de mici să preia modele și să renunțe la a fi ceea ce sunt „în sălbăticia” lor interioară de dragul unor clișee care trebuie să devină pentru a avea o șansă în societate – slabe, fardate, corespunzătoare gusturilor altora etc. – supunându-și dorințele și aspirațiile proprii, autenticitatea și unicitatea spiritului lor ideii de a se încadra, de a se potrivi. Exact tipologia femeii libere, descătușate de convenții și decise să-și urmeze propria cale – „alergând cu lupii” dacă este nevoie – reprezintă inspirația perfectă pentru Estés. Poate de aceea și reușește să creeze personajul feminin exemplar prin nesupunere și care se vădește o adevărată forță a naturii. Prin calitatea lor de excepții, aceste femei întăresc o regulă și, în același timp, o încalcă majestuos.

Cartea Femei care aleargă cu lupii, de Clarissa Pinkola Estés poate fi comandată online, cu reducere, de la Elefant, Cartepedia sau Libris.

1