Recenzie la cartea Fiica ceasornicarului, de Kate Morton

Fiica ceasornicarului

Fiica ceasornicarului, unul dintre cele mai înduioșătoare romane ale ultimei perioase are două povești într-una. Elodie Winslow este pasionată de arhive și implicit de trecut. Tânăra descoperă o veche fotografie a unei femei frumoase și un caiet de schițe. Nu știe de ce totul îi este atât de familiar, dar pare să nu mai aibă pace până nu va descoperi ce se află în spatele celor două obiecte. Și astfel povestea se mută în 1862, introducând un grup pestriț de artiști, personaje fascinante, unice, pătrunse de spiritul rebel al nonconformismului. Tinerii sunt invitați de talentatul și pasionalul Edward Radcliffe, împreună cu muza și iubirea sa secretă, Lily Millington, și vor să petreacă o vară fără griji într-o oază de inspirație. Dar pe timpul șederii lor, o femeie este ucisă, o alta dispare și o bijuterie prețioasă de familie nu mai este de găsit. Dintr-o vacanță de vis, sejurul lui Radcliffe se transform într-un coșmar ale cărui ramificații sunt de neimaginat.

Un alt personaj la fel de atractiv din Fiica ceasornicarului este casa în care se petrece aproape totul. La Birchwood Manor, un edificiu de provincie cu vedere la Tamisa, toate personajele sunt coagulate de prezența fiicei ceasornicarului, care le ține împreună în interiorul subtil al propriilor lor existențe. „Atunci când am scris cartea, am putut să redau toată iubirea mea pentru locuințele vechi, am explorat edificii de secol XVI, care mi-au dat un sentiment incredibil de istorie așezată în straturi de timp”, povestește autoarea. În timp, casa care pare să aibă o viață de sine stătătoare a fost legată de multe alte personaje: eleve din epoca victoriană, familii cutremurate de cel de-Al Doilea Război Mondial, vânători de comori. Fiecare cu destinul său, trecut, ca prin urechile acului, în destinul celor care au venit ulterior să ocupe casa. Așadar, un fundal fastuos, plin de mister și magie, încărcat de un trecut cu stil, pentru o poveste ca o păpușă Matrioșka.

Provocarea acestui puzzle complicat care este cartea lui Morton începe cu moartea unei femei. Piesă cu piesă, ceea ce s-a întâmplat într-un trecut care se relevă major pentru prezent se așază în fața cititorului cu câte un detaliu. Narațiunea are un crescendo care-l face pe cel ce lecturează să nu poată lăsa cartea din mână. Tot ce s-a întâmplat în viața femeii care s-a dus este plasat concentric, cu mult mister implicit, care îl lasă pe cititor dornic să lege ceea ce se petrece de propriile gânduri, de propria poveste. În final, Fiica ceasornicarului, o carte scrisă în maniera care a făcut din volumele anterioare ale lui Kate Morton bestselleruri vândute în milioane de exemplare, este, într-un fel, a tuturor și a oricui, întrucât vorbește despre aparenență, iubire, viață, pierdere și renaștere.

Cumpără cartea Fiica ceasornicarului, de Kate Morton, cu reducere, de la Elefant, Cartepedia sau Libris.

12