Locul şi sensul (recenzie la cartea „Oameni din Dublin”, de James Joyce)

„Dacă Dublin ar dispărea cândva de pe faţa pământului, ar putea fi reconstituit din cărţile mele”, spunea James Joyce cândva. Unii specialişti îi dau dreptate – dacă nu din perspectivă arhitectonică, sigur din cea a spiritului oraşului, pe care Joyce l-a capturat pentru eternitate.

• oameni din dublinCarte publicata in 2012 la Humanitas Fiction
  • Colectia Seria de autor James Joyce
  • Traducator: Radu Paraschivescu
  • Numar pagini: 248
  • ISBN: 978-973-689-451-0

Dublinul anului 1904 era un oraş compact şi complex, care cuprindea o întreagă lume într-un spaţiu relativ redus. Personajele lui Joyce circulă prin pub-ul lui Barney Kiernan sau prin lumea cartierului aglomerat Monto. În acest furnicar, 15 povestiri care au intrat în marea literatură universală înfăţişează pulsul vieţii începutului de secol XX. Cei ce-l cunosc pe Joyce îi iubesc simplitatea naraţiunii, atât de diferită de marii scriitori dinaintea sa (cum ar fi Dickens). Proza curge firesc, autorul nu-şi „obligă” personajele să gândească într-un fel anume, nu povesteşte la persoana întâi şi nu emite judecăţi. Această libertate în realism şi naturaleţe în simplitate fac lecturarea operei lui Joyce pe cât de profundă pe atât de firească, stimulând apropierea cititorului de personajul care este mai degrabă poziţionat prin intermediul posesiunilor şi gesturilor sale decât prin încadrarea în cutumele epocii. Autorul respectă punctul de vedere al personajelor sale, iar amestecul pe alocuri al stilului jurnalistic nu face decât să esenţializeze naraţiunea, dându-i ritm şi vigoare (ca în „A Painful Case”).

Credincios conceptului de a reflecta vârstele omului, Joyce îşi începe „marele plan” din „Oameni din Dublin” cu nuvele despre copilărie, trecând apoi la adolescenţă şi maturitate şi încheind cu „The Dead”. Această viziune creează o empatie în plus din partea cititorului care călătoreşte prin Dublin alături de personaje cu care poate relaţiona foarte uşor, indiferent de vârstă, preocupări sau punct geografic în care se găseşte. Perspectivele infinite pe care le oferă Joyce se deschid şi din oraşul distinct şi unic, şi din prezentarea categoriilor sociale ale epocii, şi din personajele însele, unele mai umane decât altele. Nu este de mirare, în aceste condiţii, că „Oameni din Dublin” a fost mai mereu inspiraţie pentru cineaşti, dacă ar fi să ne referim doar la ecranizarea amintitei „The Dead” în filmul cu acelaşi nume, regizat de celebrul John Houston. Mai presus de toate acestea – şi ceea ce conferă în cel mai înalt grad universalitatea cărţii – este centrarea operei pe momentul revelaţiei, acea clipă care schimbă viaţa fiecărui om şi care îi arată drumul… viitorul… locul şi sensul lui în lume…

Cartea poate fi cumpărată cu reducere de la elefant, sau cu reducere și transport gratuit de la libris si eMAG.

15