Lungul drum către recunoaștere (recenzie la cartea “Călătorii imaginare”, de Edgar Alan Poe)

calatorii imaginareCălătorii imaginare. Povestea lui Arthur Gordon Pym. Jurnalul lui Julius Rodman – E.A. Poe, trad. Liviu Cotrău, ed. Polirom, 2008.

Acesta este al treilea volum al operelor lui E.A. Poe. Eu am ediția din 2008, care include și Jurnalul lui Julius Rodman, dar despre aventurosul Pym puteți citi și în Povestea lui Arthur Gordon Pym apărută la Polirom în 2013, în colecția Top 10 +.

Există, la finalul cărții, un comentariu referitor la autenticitatea celor două povestiri, cum că autorul ar fi compilat niște informații, s-ar fi inspirat foarte mult. Este adevărat că am simțit forțările poveștilor, le-aș fi scuturat nițel de atâtea detalii, dar o să rămân doar la prima impresie după lecturarea cărții.

M-au impresionat foarte mult câteva pasaje, exceptând unele erori de narare, ele sunt foarte profunde și relevă natura umană animalică, aș putea spune, în câteva momente critice din viața lui. Poate la prima vedere, fără să avem vreo idee despre ce e vorba, ni s-ar părea că o să intrăm într-o lume frumoasă, cu aventuri grozave care ne face să citim pe nerăsuflate. Pe moment ce parcurgem capitolele, s-ar putea să dorim să aflăm mai multe, dar dintr-o curiozitate morbidă, aș spune, fiindcă frumosul aventurii este lăsat la o parte. Pe lângă tonele de informații despre navigație și vase, rămâne un fir pe care trebuie să-l urmăm și să încercăm să înțelegem pe deplin că uneori acțiunile noastre au consecințe nefericite. Se poate vorbi și de o maturizare aici, poate nu ca în basme, unde eroul este pus la încercare în ideea de a se maturiza, de a se împlini, dar o maturizare prea timpurie, survenită în urma unor decizii de moment.

Se simte că este vorba despre o poveste care se petrece cu câteva secole în urmă unde întâmplările nu sunt cele mai fericite. Ca să trec la exemple, Arthur Gordon Pym fuge de acasă pe bricul Grampus, unde este ascuns de prietenul său, Augustus, până ce se depărtează mai mult de oraș.

Dar, din cauza unei revolte, Pym este nevoit să supraviețuiască singur în magazie, cu câinele său, fără apă și mâncare. Lucrurile nu merg bine pentru cei rămași, care beau, mănâncă și se ceartă mereu. Așa sunt și învinși de Pym, prietenul său și Peters, un aliat. Dar furtunile ce vor urma îi va pune la grea încercare pe cei patru, căci unul din marinari se dovedește a fi mai ”norocos”. Pasajele acestea sunt năucitoare, degradarea morală ajunge până la extreme. Iar salvarea întârzie să apară : ”Când am scos primul nostru urlet de groază, i-a răspuns ceva de lîngă bompresul vasului străin, ceva ce semăna atît de mult cu un țipăt de glas omenesc, încît pînă și urechea cea mai fină ar fi tresărit, amăgită. În acel moment, o nouă girație bruscă a adus pentru o clipă partea de teugă în fața ochilor noștri și am văzut numaidecît sursa sunetului. L-am zărit pe omul acela înalt și voinic stînd tot aplecat peste parapet și clătinîndu-și capul dintr-o parte într-ala, numai că acum era cu fața întoarsă, așa că n-o puteam vedea. […] Pe spinarea lui, unde o bucată din cămașă fusese sfîșiată, lăsîndu-l dezgolit, se cocoțase un pescăruș uriaș, care înfuleca de zor din carnea oribilă….” ( p. 105), aceasta fiind una dintre sumbrele feste pe care marea le joacă pasagerilor.

Aventura nu se oprește aici, urcați pe alt vas, Jane, Pym și Peters colindă lumea, până când, ajungând în Antarctica, viața le oferă altă farsă. Tot echipajul este omorât de un trib sângeros, cei doi fiind nevoiți să supraviețuiască iar în condiții grele, făcând lucruri imorale. Nu este chiar aventura la care vă așteptați, nu?

Jurnalul lui Julius Rodman (1840) sau ”O relatare despre cea dintîi traversare a Munților Stîncoși ai Americii de Nord realizată vreodată de către omul civilizat” ne duce tot pe ape, dar de data aceasta pe râuri cu obstacole, pe tărâmuri unde triburile indienilor sunt reprezentare din diferite perspective, unde animalele sunt vânate pentru blănile lor. Sunt câteva pasaje foarte interesante, mă gândesc aici la cel în care este descrisă comunitatea de castori și cum doboară copaci uriași, cum construiesc diguri cu o perseverență uluitoare. Omul civilizat, aici, înseamnă omul alb. Nu știm exact până unde ajunge grupul lui Julius, deoarece povestirea nu a fost terminată, dar personajul apare ca unul simpatic și inteligent.

Am luat această carte fiindcă mă interesa mult povestea lui Arthur Gordon Pym, am descoperit niște referiri la ea acum ceva vreme, când am citit Operele alese ale lui T.S. Spivet de Reif Larsen și m-a făcut curioasă. Pentru un pasionat de navigație, cred că este o carte excelentă, mie mi-a rămas în minte doar caracterul dramatic al întâmplărilor și personalitatea personajelor.

0