Măreția vieții (recenzie la cartea “Gabriela Garcia Marquez. O viață”, de Gerald Martin)

gabriel-garcia-marquez-o-viataGabriela Garcia Marquez. O viață – Gerald Martin, trad. Alexandru Macovei, ed. Litera, 2009

Cartea poate fi cumparata cu reducere de la elefant, sau cu reducere si transport gratuit de la eMAG

Gerald Martin a lucrat șaptesprezece ani la biografia autorului columbian, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în 1982, dar nu a afirmat niciodată că este biograful oficial, doar că acesta este o biografie ”tolerată”.

”Am lucrat la această biografie timp de șaptesprezece ani. Contrar opiniilor tuturor celor cu care am vorbit, la începutul acestei întreprinderi (”N-o să ajungi niciodată să-l vezi, iar dacă o faci, n-o să coopereze”), m-am întâlnit cu omul meu la doar câteva luni după ce începusem să lucrez și, deși nu se putea spune că deborda de entuziasm (”De ce vrei să scrii o biografie? Biografiile înseamnă moarte”), a fost prietenos, ospitalier și tolerant.”

Anii și-au spus cuvântul, cartea te cam sperie la prima vedere, este destul de voluminoasă, dar se citește ușor. Este mai greu cu nenumăratele nume, greu de reținut. M-am simțit ca-n Macondo, fantasticul oraș, dar nu sunt departe de adevăr fiindcă multe lucruri din romanele lui Marquez sunt adevărate, evident, conturate cu ficțiune astfel că, pentru a știi exact să facem diferența dintre adevăr și ficțiune, trebuie să citim această carte unde găsim o parte din adevăr.

”Un om care scria de obicei un paragraf pe zi, umplea acum zilnic mai multe pagini. Un om care-și întorcea cărțile pe dos în căutarea structurii și a cronologiei așternea acum capitol după capitol ca Dumnezeu însuși hotărând forma lucrurilor și direcția de rotație a Pământului. Un om care suferea la fiecare schimbare de direcție, la fiecare decizie tehnică sau psihologică a cărților sale, se juca acum cu propria-i viață: contopindu-și bunicul cu tatăl și cu el însuși, pe Tranquilia cu Luisa Santiaga și cu Mercedes, transformându-și bunica paternă în Pilar Ternera, întroducând-o pe șest pe Tachia în persoana Amarantei Ursula și fuzionând istoria familiei sale cu istoria Americii Latine, unind într-un tot ingredientele literare latino-americane pe care le-avea la dispoziție – Borges, Asturias, Carpentier, Rulfo – cu Biblia, Rabelais, cronicile conchistadorilor spanioli și romanele cavalerești europene, Defoe, Woolf, Faulkner, și Hemingway. ” (p. 281), scrie Gerald Martin, dezvăluindu-ne puțin despre câteva personaje. Nu aș putea reda acum toate detaliile interesante despre ”Un veac de singurătate”, sunt multe de spus, de aceea fiecare trebuie să citească această biografie.

Problemele financiare, relațiile familiale, discuțiile pe fondul implicării politice ale autorului, prieteniile cu scriitori, perioadele triste din viața lui, toate sunt dezvăluite aici într-un efort de a ni-l înfățișa pe autor cât mai bine.

Cu toate astea, este greu să-l prindem dintr-o privire pe acest autor magnific. Și dacă tot veni vorba de imagine, cartea conține și fotografii alb-negru cu el, cu familia și apropiații lui, imaginile din alt veac mi-au trezit nostalgia, mi-am dat seama cât de greu era atunci, ce condiții aveau oamenii și, totuși, ce surse magnifice de inspirație care au dat unele dintre cele mai impresionate opere, cum ar fi Un veac de singurătate, Dragoste în vremea holerei sau Toamna patriarhului.

”Povestea târfelor mele triste”, așa cum vă spuneam despre operele lui Garcia Marquez, nu este ficțiune completă, iată ce aflăm dintr-un interviu dat unei reviste franceze despre dragoste și despre Fidel Castro:

”Marquez și-a explicat poziția politică pentru cititorii americani ai revistei, insistând că el și Fidel ”discutau mai mult despre cultură, decât despre politică”: pe ei nu-i lega altceva decât o prietenie trainică! Apoi a trecut la chestiunea dragostei și a sexului. A spus că nici unul dintre noi nu cunoaște în întregime persoana de lângă el și că nici Mercedes nu făcea excepție de la această regulă; nici acum nu știa câți ani are soția sa. Cele mai multe relații pe care le-a avut în tinerețe cu prostituatele nu reprezentau altceva decât o modalitate de-a-și găsi companie și-a scăpa de singurătate” (p. 394)

După ce parcurgi cartea te simți copleșit de atâtea informații, dar merită lecturarea ei fiindcă povestea vieții unui mare autor nu va înceta niciodată să suscite interesul. Dar aceasta nu ar fi o carte excepțională fără munca titanică și stilul superb al autorului biografiei.

0