Recenzie la cartea Necredincioasa, de Ayaan Hirsi Ali

Necredincioasa

Provocatoare, nesupusă, decisă să spună lumii tot ce are de spus, tot ce a îndurat și tot ce au de trecut ființe asemenea ei. Pornind de la propria poveste individuală, Ayaan Hirsi Ali creează prin Necredincioasa o operă de dimensiuni universale.

Autoarea a intrat în atenția întregii lumi într-un mod dramatic, în anul 2004, odată cu „războiul sfânt” declanșat de un fanatic – cum altfel? – printr-un asasinat. Teroristul i-a lăsat o scrisoare publică în care îi spunea că ea urmează. De ce?

Somaleză prin naștere, Ali a intrat în Parlamentul Olandei și a pornit o cruciadă personală pentru îmbunătățirea vieții femeilor musulmane. A devenit inamicul public numărul unu pentru islamiștii radicali. Toată călătoria incredibilă, emoționantă, parcă ruptă din coșmarul ieșirii dintr-un întuneric total, este spusă în Necredincioasa. Triburi, clanuri, familii, mutilare genitală, căsătorii aranjate, dezumanizare și multă, multă experiență personală, care face din această carte un mesaj universal. Într-o proză densă și clară, autoarea descrie călătoria dinspre Mogadishu spre Arabia Saudită, Etiopia și Kenya, totul în încercarea disperată de a scăpa de o cununie aranjată. În paralel, cititorul ia act direct de la o sursă avizată, trecută prin tragedie, despre drumul „de la o societate a religiei la una a rațiunii”.

Fiică a unui lider de clan, Ali a crescut ascultând poveștile spuse de bunica ei despre „o versiune diluată a Islamului”, cu spirite, magie și duhuri. Apoi a fost supusă ea însăși mutilării genitale, pe care o descrie în carte, în toată oroarea acestui procedeu greu de imaginat la început de mileniu trei. În jur, vremurile tulburi au făcut din Ali o somaleză atentă, prinsă într-un vârtej politic care nu a lăsat-o indiferentă. Curând, religiozitatea alor săi a început să i se pară o închisoare psihică și, încet, s-a instalat rebeliunea. Definitiv. Așa a putut observa în ce măsură Frații musulmani sunt „atractivi” pentru tinerii somalezi, iar întrebările care nu i-au dat pace i-au dat în schimb forța de a se opune. Așa a început coliziunea frontală cu doctrinele inflexibile care le cer femeilor să li se supună bărbaților fără să crâcnească. „Viața pe Pământ este un test pe care nu reușeam să-l trec, chiar dacă încercam pe cât de bine mă pricepeam. Am eșuat ca musulmană”, povestește autoarea despre turbulenții săi ani de adolescentă.

În 1992, scriitoarea era deja în libertate, în Olanda, după aventuri greu de imaginat, mai captivante decât orice ficțiune, întrucât înglobează oameni reali și situații existente, oricât de departe geografic. Odată cu primirea statutului de refugiat politic, a închis orice poartă spre ai săi, care au renegat-o. Dar Olanda a cucerit-o imediat. Și nu doar ordinea și „casele de aceeași culoare, aliniate în șiruri ca niște prăjituri scoase din cuptor”, ci mai ales uluirea în fața faptului că olandezii sunt chemați să voteze: „De ce fac asta? Totul merge perfect”

Necredincioasa este, până la urmă, povestea multor imigranți care bat la porțile Europei. Momentan, multe dintre statele „bătrânului continent” își tot îngroașă gardurile de sârmă ghimpată. Dincolo de ele, nu toți refugiații se piliază pe vest – sora scriitoarei a intrat într-o neagră depresie în Olanda.

După ce a tras toate semnalele de alarmă imaginabile și a devenit ținta radicalilor, scriitoarea a părăsit Țara lalelelor. Dar continuă. A rămas aceeași Necredincioasă și militează din SUA, fiind clasată de revista „Time” printre primele 100 cele mai influente personalități contemporane. Cartea a fost publicată în România de Editura RAO.

Cartea Necredincioasa, de Ayaan Hirsi Ali poate fi comandată online de la Elefant, Libris sau Cartepedia.

1