Recenzie la cartea O să vă cam usture, de Adam Kay

O să vă cam usture

Pentru cei sunt la current cu ce se întâmplă în general în Marea Britanie, faptul că uneori pentru unele tipuri de analize medicale se așteaptă luni de zile (sună cunoscut…) sau că personalul medical este la capătul puterilor, afectat de burnout și abia ținându-se pe picioare (din nou sună cunoscut…), cartea  ui Adam Kay nu poate fi o surpriză. Bătălia unor oameni, în timpul lor liber – și foarte prost plătiți în comparație cu politicienii care trăiesc pe banii statului – pentru sănătatea și viața oamenilor vine, teribilă, din spatele unui umor binevenit, dar cu atât mai înțepător. Autorul este britanic și nu se dezice; își păstrează flacăra ironiei până la finalul unei cărți-revelație din interior. Volumul a stârnit valuri în toate mediile britanice, oameni de stat declarându-se vexați de devoalările unui „fost” din sistem. Dar pentru potențialii pacienți, care plătesc asigurări în valută adevărată, și nu în cuantum mic, O să vă cam usture este o lectură pe cinste.

Doctorii din O să vă cam usture, cartea lui Kay, nu au timp să se îmbolnăvească ei înșiși, nu au bani pe măsura efortului enorm pe care îl fac, nu sunt înțeleși de cei care cotizează în sistem. Fără ca neapărat figurile medicale prezente în cartea lui Kay să fie regula, acești profesioniști cum nu sunt alții – putere adevărată, „la firul ierbii”, într-o societate, dar cu remunerații sensibil mai mici decât ale magistraților, de pildă – sunt subiecte de anecdote amare ca pelinul scrise de un om care a ținut un jurnal pe vremea când practica medicina și care, de când s-a lăsat, face… actorie.

Cartea O să vă cam usture pune reflectorul pe amestecul politicii în medicina britanică și pe conflictele inerente care apar între perspectiva populației și munca efectivă a medicilor. Fără menajamente, Kay își descrie în amănunt cei șase ani în care a practicat medicina și cea mai pregnantă temă este cea a privațiunilor personale din sistemul medical britanic, considerat unul dintre cele mai performante din lume. Și totuși, aidoma lucrului într-un segment cu foc continuu, medicul Kay a făcut ore suplimentare fără plată, i-a fost aproape imposibil să aibă zile de concediu pentru că nu exista personal care să-i țină locul, iar când a cerut o săptămână pentru a depăși un eveniment traumatic din viața sa, i s-a spus că trebuie să se întoarcă la muncă a doua zi. Conștient că nu era capabil să ducă la bun sfârșit actul medical în starea emoțională în care se afla, cu atât mai mult cu cât pacienții se așteaptă întotdeauna ca medicii să fie mai mult decât umani, deși sunt doar oameni, Kay a renunțat la carieră după ani de eforturi de a urca pe aceste trepte. Și, poate, cartea „O să vă cam usture” n-ar fi existat dacă un… politician nu ar fi menționat cuvântul „lăcomie” în dreptul medicilor…

O să vă cam usture va fi o producție de televiziune. Este foarte posibil ca umorul care caracterizează abordarea autorului să facă din viitorul serial un mare succes, dat fiind apetitul contemporan de a trece totul, orice, printr-o pudră de derizoriu. Pentru cei ce vor să se imagineze o clipă viitori pacienți într-o lume în care cei care trebuie să-i facă bine nu se simt bine ei înșiși rămâne varianta volumului amărui, cu umorul britanic cu tot, O să vă cam usture.

Comandă online cartea O să vă cam usture, de Adam Kay de la Elefant, Cartepedia sau Libris.

1