Pe drumul pierzaniei (recenzie la cartea “Pe drum”, de Jack Kerouac)

Pe drum – Jack Kerouac, trad. Cristina Felea, ed. Polirom, 2012

pe-drumPrintre altele, Jack Kerouac a mai scris: Oceanul e fratele meu, Cartea trezirii. Viața lui Buddha, Și hipopotamii au fiert in bazinul lor împreună cu William Burroughs – acestea sunt traduse în limba română.

Am mai citit de el ”Și hipopotamii au fiert în bazinul lor”, unde am recunoscut scriitura matură a lui Burroughs care mi-a plăcut mult mai mult decât stilul lui Kerouac. Prin urmare, nici despre această carte nu am cele mai mari laude, dar nici la baza de jos nu se află.

Sunt oameni care adoră această carte, care vor să o ia din loc și să colinde întreaga Americă (sinceră, pe mine ”Călătorii cu Charley” de Steinbeck m-a făcut să visez la pământul făgăduinței), alții nu sunt deloc încântați de ea, iar unii, ca mine, se află la mijloc. Recunosc valoarea scriituri, a poveștii, dar lipsește ceea ce se numește ”a te impresiona, a te pune pe gânduri”. Sau poate mă pune pe gânduri viața scriitorilor generației Beat – dar nu în sens pozitiv.

Fiindcă aflăm în acest roman cu multe elemente autobiografice, ”peripețiile” lui Kerouac, alias Sal Paradise, Neal Cassady, alias Dean Moriarty, dar și despre Allen Ginsberg – alias Carlo Marx sau William Burroughs alias Old Bull Lee. În prim plan îl găsim pe Sal care ne povestește viața lui, dar și a prietenului său, Dean Moriarty – neimaginabilă pentru un om decent. Cu droguri, multe femei, despărțiri, sărăcie, aproape tot ce e mai rău.

Așa că, în drumurile sale de-a lungul Americii, din New York, unde trăia Sal, până în Denver, San Francisco, pe urmele lui Dean care nu știa pe cine să aleagă: Marylou (actuală și fostă soție, complicat – o să vedeți), Camille (actuală și fostă soție, ce avea doi copii cu el), Inez (o altă soție însărcinată) și zecile de fete găsite pe toate drumurile. Ascultând la Sal – ”nu aveam nimic de oferit nimănui, doar propria mea confuzie” (p. 148) -, îi dau dreptate fiindcă tot confuză am fost și eu când am citit cât de mult beau oamenii ăștia și cum pot să trăiască cu un dolar în America anilor 47′ -50′.

”Cum să vorbești despre sentimentul pe care-l ai cînd te desparți de oameni și vezi cum siluetele lor rămîn în urmă și apoi dispar cu desăvîrșire? E lumea asta cea mult prea mare în care ne pierdem, este despărțirea. Dar acum gîndul ni se îndreaptă spre următoarea aventură nebună, sub alte ceruri” (p. 180) – și să nu vă gândiți că o să găsiți altceva decât aventuri în această carte. Stilul este simplu, propoziții scurte, foarte explicit, înțelegi totul din prima, asta dacă vrei să înțelegi viața personajului controversat Dean, căci despre el este vorba mai mult, prezentat prin vorbele lui Sal. Mai sunt pe acolo și alții tovarăși cu care cei doi împărtășesc aceleași dorințe de a bea, a mânca, a face sex și a călătorii, dar o să observăm ușor, ușor că ceilalți încep să-și creeze o situație, să-și întemeieze o familie, să aibă o casă a lor care nu seamănă cu o dărăpănătură sau un subsol mizer cu igrasie.

Până și Sal, care reușește să debuteze, începe să meargă mai departe. Dar rămâne tot cu gândul la Dean, omul decăzut care încă-și mai caută tatăl pierdut.

”[…] luceafărul își împrăștie razele deasupra preriei cu o clipă doar înainte căderii nopții ce binecuvîntează pământul, întunecă rîurile, acoperă piscurile ș închide cel din urmă țărm și nimeni, nimeni nu știe ce are să se întâmple, în afară – poate – de sărmanele zdrențe ale bătrâneții, iar eu mă gîndesc la Dean Moriarty, ba chiar și la bătrînul Dean Moriarty, tatăl pe care nu l-am mai găsit niciodată, mă gândesc la Dean Moriarty”.

Plăcerea lecturii vine cu experiența cititorului așa că, după cum vă spuneam, rămân cu impresia că, în oricâte gropi ar cădea, unor oameni le place să cadă iar și iar.

Cartea poate fi cumparata online, cu reducere, de aici.

0