Decalogul seducătorului („Cele zece iubiri ale lui Nishino”, de Hiromi Kawakami)

Zece femei l-au cunoscut pe Nishino. Au fost cu el în răstimpuri diferite, de la câteva minute la câteva luni şi fiecare dintre ele l-a iubit în felul ei. Aceasta este povestea de o frumuseţe aparte pe care o oferă scriitoarea Hiromi Kawakami.

• cele-zece-iubiri-ale-lui-nishinoCarte publicata in 2015 la Polirom
  • Colectia BIBLIOTECA POLIROM.Actual
  • Traducator: Florin Oprina
  • Numar pagini: 200
  • ISBN: 978-973-46-5378-2

Subiectul este fascinant, mereu abprdabil, mereu proaspăt. Simplitatea magnifică a naraţiunii este un atu de necontestat al stilului lui Kawakami, care reliefează viaţa în reperele ei majore în forme unice, de neuitat.

Nishino este un bărbat aparent neinteresant, dar în realitate extrem de seducător, care atrage, aşa cum am amintit, zece femei, le frecventează şi face parte din viaţa lor în etape diferite ale propriei existenţe. Este vorba, de pildă, despre tânăra Shiori, în vârstă de 14 ani, sau de Sasaki, căsătorită de 30 de ani cu acelaşi bărbat. Între aceste extreme, apare o Reiko, cu un alt fel de a iubi. Singure sau în cupluri, indiferent că au mai avut întâlniri pasagere sau aventuri anterioare ori aceasta cu Nishino este prima lor ieşire din decorul conjugal, vine momentul când un bărbat le marchează viaţa… cu mâinile lui, cu mirosul lui, cu gesturile, vocea lui sau cu incapacitatea de a iubi total.

Aşadar, avem în faţă iubirea. Odată cu visele ei, altădată cu secretele ei, uneori cu iluziile ei, alteori cu drame sau calcule. Nishino nu se poate dedica total „pentru că lumea nu se opreşte niciodată în loc”. Să fie un personaj fragil ascuns în spatele unui seducător de profesie? Portretul bărbatului care ajunge să însemne atât de mult pentru atâtea femei de toate vârstele este completat de portretele lor, fastuoase, complexe, pline de înţelesuri.

Ca adolescent, Nishino degajă „un aer misterios în jur. Niciun alt băiat din clasă nu este ca el. Atmosfera din preajma lui este dulce, îmmbietoare, infinit de agreabilă. Ajungeai să nu mai poţi fără el. O astfel de aură era în jurul tânărului”.

Nishino este redat nu doar de autoare, ci şi de femeile care l-au iubit. De la adolescenta volatilă la doamna între două vârste, toate îl descriu ca pe un seducător care abandonează, chiar dacă ele se îndrăgostesc sau nu. Ştie să-şi ascundă sentimentele, lăsându-le pe toate aceste femei cu întrebări care îi prelungesc existenţa în forul lor interior mult timp după ce relaţia cu el se încheie. Acesta este de altfel unul dintre reperele comune ale unor povestiri care altfel degajă detalii diferite, abordări separate, în funcţie de momentul în care relaţia a găsit-o pe fiecare dintre protagoniste. Construcţia volumului nu generează ataşamente speciale ale cititorului de un personaj sau altul, fiind posibilă perceperea cărţii ca un întreg, cu mii de variaţiuni pe o aceeaşi temă.

Cartea poate fi cumparata si online de la eMAG, libris sau elefant.

0