Scrisori tulburătoare (recenzie la romanul „Confidentul”, de Helene Gremillon)

O scrisoare anonimă este factorul declanşator al unei poveşti care prinde cititorul de la prima la ultima filă. Eroina Camille primeşte misterioasa misivă care istoriseşte prietenia dintre doi copii în Franţa anilor 1930. Ce legătură are asta cu viaţa unei femei adulte, editor în anul 1975? Iată prima „piatră de încercare” a curiozităţii celui ce citeşte.

Tânăra franceză Annie povesteşte cum în 1939 a întâlnit o familie înstărită care i-a propus să devină mama unui copil, doamna M fiind stearpă. După ce acceptă, lui Annie îi este pregătită o cameră în care domnul M face dragoste cu ea. Rămâne însărcinată de prima dată, apoi este mutată la Paris, iar doamna M se preface ca este gravidă. Annie naşte în 1940, iar după o lună, doamna M ia copilul şi se descotoroseşte de o Annie care între timp a fost atât de ruptă de lume încât este uluită de prezenţa trupelor germane pe străzi. Aceasta este povestea spusă prietenului Louis de către o tânără care avea să se sinucidă în 1943.

Partea a doua a cărţii este „cealaltă faţă a poveştii”, versiunea doamnei M, relatată aceluiaşi amic. Total diferită, este istoria unor stări emoţionale extreme, marcate de ură şi dorinţă de răzbunare. Toate iţele conduc spre Camille, căreia i se relevă un trecut familial incredibil. De altfel, întreaga naraţiune duce spre ideea de thriller, întrucât nu este nevoie de episoade şocante şi descrieri violente pentru a percepe felul distructiv în care trecutul poate să ajungă din urmă pe oricine, crescând intensitatea cu fiecare nouă descoperire. Cu atât mai mult cu cât în fundal sunt anii ocupaţiei germane a Parisului, care complică şi amplifică războiul dintre cele două femei atât de importante în tecutul Camillei.

Complotul este intens, iar descrierea vieţilor interioare ale lui Annie, Louis şi doamna M sunt conturate perfect, personajele devenind astfel pe deplin convingătoare. Avem de-a face cu evenimente tragice derulate în timpuri tragice, aşadar tensiunea este maximă. Unele teme abordate sunt chiar de foarte mare actualitate (cum ar fi cea a mamei purtătoare), altele reflectă cu profunzime efectele teribile ale războiului (denunţarea evreilor, de pildă). Personajele prinse în aceste capcane – interne şi exterioare – merg până la capăt în tot ceea ce fac. Doamna M, de exemplu, este o fiinţă aspră şi decisă, încărcată de violenţă interioară, care merge până în pânzele albe pentru a obţine ce-şi doreşte. Dar este în acelaşi timp şi o victimă a unor vremuri în care singura modalitate prin care o femeie se putea realiza era maternitatea. La rândul ei, Annie creşte sub ochii cititorului dintr-o fată simplă, iniţial orbită de strălucirea doamnei M, într-o femeie hotărâtă să-şi apere cu orice mijloace iubirea şi copilul. La rândul ei victimă şi „călău”, Annie se răzbună cumplit pe… bona doamnei M.

Confidentul Louis îi oferă Camillei o poveste fascinantă despre propriii strămoşi, care cândva s-au iubit, apoi s-au detestat şi în cele din urmă s-au distrus reciproc. Pentru toate acestea se foloseşte de un puzzle prezent în scrisori tulburătoare.

Cartea poate fi cumpărată cu reducere de la eMAG sau de la elefant.

6