The Element (recenzie la cartea ”Descoperă-ți elementul”, de Sir Ken Robinson)

Descoperă-ți elementul – Sir Ken Robinson împreună cu Lou Aronica, trad. Dan Crăciun, ed. Publica, 2014

descopera-ti-elementulDescoperă-ți elementul cred că a fost și încă mai este o carte mult așteptată. De ce? Dacă privim în jur, la tinerii din ziua de azi (poate chiar copiii noștri), câți știu ce vor să facă în viață? Că o fi de vină școala, educația din familie, presiunile sociale, cine știe… contează că tinerii sunt adulții de mâine, frustrați la serviciu, goi în interior din cauza că nu se află în locul potrivit, nu au mers pe drumul care trebuia.

Sir Ken Robinson este un reputat lider internațional în domeniul dezvoltării creativității, inovației și resurselor umane. Medaliat de multe ori, apreciat și urmărit de sute de mii de oameni la TedX, Sir Ken Robinson încearcă să creioneze un traseu pe care, fiecare dintre noi, avem datoria de a-l personaliza.

Cartea conține capitole construite cu tâlc: „Descoperă-ți Elementul”, „Ce talente ai?”, „Cum îți dai seama?”, „Ce iubești?”, „Ce te face fericit?”, „Care-ți este atitudinea?”, „Unde te afli acum?”, „Unde se află tribul tău?”, „Ce urmează?”, „O viață plină de pasiune și cu un țel”.

Aceste capitole conțin întrebări foarte interesante, menite să te aducă mai aproape de Elementul tău. Poate că asta este și forța cărții, de a te pune la treabă, de a te implica, nu doar de a citi și uita a doua zi ce ai învățat. Pe alocuri sunt redate și povești ale unor oameni care și-au găsit pasiunea în viață, fie că s-a întâmplat în timpul școlii, fie că aveau deja o vârstă când s-au apucat de ceea ce le plăcea, în ciuda reproșurilor celorlalți. Autorul nu se ascunde și povestește și el prin ce a trecut, cum a ajuns unde a ajuns, cum au reușit frații lui, și ne dă exemple impresionante legate de accidentul grav al tatălui său.

Îmi place acest autor, mi se pare autentic și bine intenționat. După ani de cercetări, s-a gândit să ofere un ghid de carieră, aș spune, pentru a ajuta mulți oameni să-și găsească Elementul cu care s-au născut. De asemenea, oferă și multe exemple de teste de aptitudini, personalitate, carieră etc. necesare pentru conturarea mai clară a profilului personal. Ne îndrumă să medităm și să nu ne oprim din a învăța.

Sunt trei factori care ne caracterizează și determină cât de fericiți suntem: împrejurările, dispoziția biologică și comportamentul. Împrejurările (sănătatea, averea, statutul) reprezintă 10%. Dispoziția biologică poate ajunge până la 50%, dar nu înseamnă neapărat că ne și caracterizează. Spre exemplu, dacă în familie există predispoziția spre pesimism, nu înseamnă neapărat că noi vom avea o atitudine pesimistă toată viața, dar că vom fi mai înclinați să vedem lucrurile într-o manieră mai negativă. Însă depinde mult și de noi, fiindcă comportamentul deține 40 % din calea spre fericire. Adică noi alegem dacă să fim optimiști, să vedem lucrurile într-o perspectivă pozitivă, să alegem să prindem oportunități, să alegem să ne bucurăm de lucruri mărunte, sau să credem că numai nouă ni se întâmplă lucruri rele, că viața este nefericită, că oamenii sunt răi etc. Țineți minte: 40% depinde doar de noi, banii, condițiile sociale, predispoziția din familie, nu mai există. Data viitoare când dăm vina pe viață, cred că ar trebui să ne privim mai atent.

Sper că v-am trezit curiozitatea și că doriți cu adevărat să aflați la ce sunteți buni. Că sunteți deschiși să realizați task-urile cerute și dispuși să petreceți timpul necesar pentru fiecare capitol. Altfel, rămâne doar o simplă carte de dezvoltare personală. Totul depinde de voi.

Cartea o puteți cumpăra cu reducere de la elefant.

0