Grădină cu crimă („Fata din tren”, de Paula Hawkins)

Cea de-a cincea carte a Paulei Hawkins este de fapt prima pe care o semnează cu numele ei real. De ce? Autoarea însăşi explică faptul că a avut senzaţia că „este o ultimă rostogolire a zarurilor”. Nu s-a simţit niciodată confortabil scriind cărţi romance sub pseudonim. Asta s-a şi văzut în scriitură; cu fiecare volum, poveştile deveneau tot mai întunecate. „Pe ultima nu a cumpărat-o nimeni”, se amuză Hawkins.

fata-din-tren

• Carte publicata in 2015 la Editura Trei
  • Data aparitiei: Mai 2015
  • Colectia Fiction Connection
  • Traducator: Ionela Chirila
  • Numar pagini: 408
  • ISBN: 978-606-719-350-3

Aflată în postura de a încerca o ultimă oară sau a se apuca de altă meserie, autoarea scrie în şase luni „Fata din tren”. Faptul că în câteva luni de la apariţie se vânduseră deja peste 120.000 de exemplare spune destul, mai ales prin comparaţie cu experienţa anterioară. Mai mult, a pus-o pe scriitoare pe harta literaturii contemporane.

„Fata din tren”, Rachel, este expresia nesiguranţei şi a singurătăţii – poate tocmai de aceea cititorul contemporan, deseori singur şi nesigur, rezonează imediat cu personajul. Tânăra începe să devină obsedată de grădina unor oameni, pe lângă care trece trenul. Construieşte în propria minte poveşti despre cei de acolo – au o viaţă perfectă, cu totul diferită de a ei, marcată de lupta cu alcoolul şi destrămarea mariajului. Într-o zi observă ceva uluitor, apoi femeia din grădină dispare. Rachel se implică în viaţa acelor oameni fără fantezii, la modul real. Aici intervin dificultăţile propriei stări – confuzie, pierderi de memorie – care o împiedică să ajute la aflarea adevărului despre femeia din grădină; nimeni nu are încredere în cuvântul lui Rachel.

Paula Hawkins se alătură unei linii remarcabile de femei autoare de thriller psihologic (în frunte cu Gillian Flynn). Ceea ce le deosebeşte de abordările masculine este apetitul mai scăzut pentru crime în serie şi mai crescut pentru subiectele domestice şi ameninţările din viaţa reală. Personajele centrale ale autorilor bărbaţi mai tot timpul sunt atacate de străini, cele create de femei sunt agresate de persoane pe care le cunosc. A fost aceasta doar o exemplificare a celor două abordări. Din această perspectivă, „Fata din tren” (care nu este literalmente o „fată”, ci o femeie în toată firea) este mai mult decât un thriller obişnuit: este condiţia femeii în societate, de la abordarea instinctivă a prevenirii formelor de violenţă la liniile grosolane ale discriminării, trecând prin îmbătrânire, maternitate, percepţie în societate.

„Sunt conştientă că frumoasa mea copilărie a avut costuri pentru unii oameni”, povesteşte autoarea, care iniţial şi-a dorit să devină jurnalist şi chiar a practicat o vreme această meserie, pe segmentul… taxelor, pensiilor şi ipotecilor. De aici şi până la ideea de a crea o poveste de la simplul gest al privitului pe freastra trenului este cale lungă. Iar când naraţiunea este şi thriller, complotul devine şi mai ascuţit.

Cartea ei viitoare va fi un nou thriller psihologic. „Oamenii au aşteptări. Genul de succes pe care l-am avut cu «Fata din tren» nu vine foarte des, aşa că nu pot face mai mult decât să scriu cât pot de bine”, spune Hawkins.

Cartea o poti cumpara cu reducere si transport gratuit, de aici.

0