Recenzie la cartea Alegerea, de Edith Eva Eger

Alegerea

Carte a revenirii la viață după o traumă majoră, Alegerea se deosebește de alte memorii despre Holocaust. Edith Eva Eger își asumă, întrucâtva, misiunea sacră de a demonstra că, așa cum propria minte a omului poate fi propriul iad, propria pușcărie și propria sentință, la fel de bine poate fi eliberatorul.

Povestea pe care o detaliază Eger, cinematografic, fără încercarea de a influența, este teribilă în primele părți ale narațiunii. Întreaga sa familie, evrei unguri, a dispărut în infernul de la Auschwitz când Eva avea doar 16 ani. Era balerină și a fost silită să danseze în fața sinistrului dr. Mengele. Apoi, spre sfârșitul războiului, prizonierii au fost transferați la Gunskirchen, transportați deasupra unor încărcături de armament, pe post de scuturi umane. Marele masacru mondial s-a încheiat într-o zi și, printre alții, două copile scheletice, Eva și sora ei, Magda, încercau s-o ia de la capăt cu mințile întregi, după ce fuseseră salvate de americani de sub un maldăr de cadavre… După un lung drum înapoi spre casă, au descoperit, cu o emoție descrisă magistral de autoare, că sora lor, Klara, supraviețuise într-o mănăstire.

Titlurile celor patru capitole – Închisoarea, Evadarea, Libertatea, Vindecarea – alcătuiesc împreună un fel de tablou complet al trecerii prezentului în trecut cu lecțiile învățate și cu mijloacele interioare gata să facă pace cu ce s-a întâmplat în loc să fugă mereu de coșmaruri, ca într-un cerc vicios.

Edith Eva Eger a devenit psiholog, dând acestei profesii greutatea și nuanțele unei experiențe pe cât de tragice, pe atât de revelatoare de mari caractere. Câte puțin din drumul de întoarcere din propria traumă trece în parcursul de vindecare pe care îi însoțește pe pacienți – soții în criză maritală, fetița cu probleme grave de alimentație, veteranul războiului din Vietnam cu traume psihice care s-a întors acasă doar pentru a descoperi că soția l-a înșelat și a fost pe punctul de a o ucide. În paralel cu vindecarea celorlalți, Eger vine ea însăși spre lumina recâștigării echilibrului necesar pentru a putea spune în public că „fiecare moment de teroare despre care credeam că este sfârșitul trăiește în mine, în amintirile și coșmarurile mele. Trecutul nu este mort, trăiește în mine, dar la fel și perspectiva pe care mi-a oferit-o, aceea de a trăi să văd eliberarea, pentru că mi-am păstrat speranța vie în suflet. Am trăit să văd libertatea pentru că am învățat să iert”.

Unul dintre aspectele memorabile ale unui volum remarcbil rămâne faptul că psihologul Edith Eva Eger nu minimizează experiențele și suferințele altora. Prin această abordare, cartea Alegerea este un mesaj care transcede variațiunile nesfârșite ale problemelor psihologice, transmițând un mesaj major, de la care poate începe orice vindecare: prizonieratul se află în mintea fiecăruia și numai de acolo poate începe drumul spre libertate. Iar „Alegerea” devine evidentă: „Avem capacitatea de a urî și capacitatea de a iubi. Spre care ne îndreptăm depinde doar de noi”.

Cartea Alegerea, de Edith Eva Eger poate fi comandată online de la Cartepedia sau Libris.

3