Recenzie la cartea Avocatul rebel, de John Grisham

Avocatul rebelAstăzi ne ocupăm de un caz. Avocatul rebel, o carte cu de toate de la John Grisham. Cazurile sale au fost întotdeauna controversate și mereu a ofensat pe cineva, de la polițiști la mafioți, companii de asigurări, alți avocați, propria fostă nevastă. O armată de oameni îi poartă pică, așa că avocatul Sebastian Rudd umblă înarmat și lucrează dintr-o camionetă rezistentă la gloanțe. Poartă armă, stă camuflat în spatele bodyguardului și schimbă camerele de hotel foarte des. Atunci când are un răgaz, nonconformistul Rudd bea un coniac sau asistă la lupte în cușcă, pentru că avocatul spilcuit pe care orice om aflat la necaz îl vrea lângă el în instanță este foarte departe de a fi un „mielușel”.

Romanul Avocatul rebel, de John Grisham poate fi cumpărat cu reducere de la Elefant sau eMAG.

Nu există vreun caz pe care Sebastien să-l considere prea respingător sau fără șansă. Ia orice „pică” și caută fără răgaz rezolvare la ceea ce alții consideră „misiuni sinucigașe”. Este cazul, de pildă, al acuzației aduse unui „deranjat mintal de 18 ani care a abandonat școala” și care este suspectat de a fi ucis două tinere în orășelul Milo. Tânărul Gardy este tatuat și plin de piercing-uri… zâmbește ironic și vorbește zeflemitor; este „candidatul ideal” de a fi acuzat de crimă, pentru că dă de bănuit din start, prin toți porii, din toată înfățișarea și cu întreaga atitudine. Rudd este singurul avocat pe o distanță de zeci de kilometri dispus să-l apere, dar nu dintr-un impuls cavaleresc sau dintr-un simț al dreptății, ci pentru că vrea să se ridice împotriva a ceea ce se conturează ca „un meci aranjat”: vrea să stârnească furtunile iadului într-o sală de judecată unde nimeni nu ascultă cu adevărat. „Clienții mei sunt aproape întotdeauna vinovați, așa că nu-mi bat capul prea mult cu ideea dacă primesc ceea ce merită. Totuși, de data asta Gardy nu este vinovat, nu că ar conta prea mult. Ceea ce este important pentru oraș este ca Gardy să fie condamnat și executat, pentru ca locuitorii să se simtă mai bine și să meargă înainte. Înainte unde, exact?”. Aceasta este sinteza gândirii avocatului care se apucă de o acuzație de omor violent.

Rudd nu va juca foarte curat în sala de judecată. Mișcările sale avocățești vor semăna, de altfel, foarte mult cu bătăile în cușcă la care asistă în timpul liber. Și nu este valabil doar pentru povestea lui Gardy, care, în treacăt fie spus, este cea mai puțin complicată dintre toate cazurile care alcătuiesc thrillerul lui Grisham: în scenă intră, rând pe rând, securitatea națională, un condamnat la moarte, un criminal în serie, fiica dispărută a unui șef de Poliție. Pe parcursul intrigilor complicate, chiar forțele de ordine ajung să fie inamici mai periculoși pentru Rudd decât infractorii. „Un avocat ca mine este obligat să lucreze în umbră. Opozanții mei sunt protejați de insigne și uniforme ori de legături invizibile cu puterea guvernamentală. Au jurat să apere și să aplice legea, dar, cum o înșală cât pot, mă obligă să înșel încă și mai mult”.

Poate unul dintre cele mai mari mistere ale cărții este chiar forța autorului de a crea personaje și situații care îl fascinează pe cititor la fel de mult ca și cazurile propriu-zise și rezolvarea lor. Uneori incredibilă, miraculoasă, în stilul care l-a făcut pe Grisham unul dintre cei mai buni autori de thriller ai literaturii contemporane.

Cumpăra cartea Avocatul rebel cu reducere de la Elefant sau eMAG.

0