Recenzie la cartea Bucuria vieții, de Irving Stone

Bucuria vieții  este un roman ce înfățișează viața lui Vincent Van Gogh, prezentată în amănunt de către Irving Stone care a urmărit parcursul acestuia și a transpus în carte întâmplările semnificative și trăirile lui în raport cu societatea, cu perioada și cu contextul în care a trăit.

Bucuria vieții

Întâmplarea face ca înainte de a începe să citesc această carte, să fi văzut expoziția 3D a operelor lui Van Gogh din Madrid de la Círculo de Bellas Artes. M-a ajutat să înțeleg mult mai bine contextul romanului și chiar vă recomand să vă documentați puțin despre opera acestuia înainte de a citi cartea. Acolo am avut ocazia să citesc și câteva gânduri adunate în timpul vieții pictorului, iar cel care mi-a rămas în minte a fost acesta: „El color es para la imagen lo que el entusiasmo lo es para la vida” (Culoarea reprezintă pentru pictură ceea ce entuziasmul înseamnă pentru viață.). Această scurtă frază prezintă întru totul viziunea lui Van Gogh despre viață și pictură. În pofida tuturor obstacolelor pe care le-a întâlnit, pictura a rămas pentru el sprijin, alinare… viață, acesta ducând o existență precară pentru a putea picta. Irving Stone îl înfățișează de multe ori în fața alegerii de a mânca sau de a picta, iar el va alege fără urmă de îndoială pictura.

Fir narativ

Romanul Bucuria vieții are 8 părți denumite cărți de către autor și are la bază atât schimbul de scrisori dintre Vincent și fratele său Theo care îl sprijină financiar și moral pentru a reuși să exceleze în domeniul picturii, cât și documentarea autorului, Irving Stone mergând el însuși pe urmele lui Vincent pentru a putea reda cât mai autentic viața acestuia. Din perspectiva firului narativ, Vincent parcurge o traiectorie descendentă, însă, la nivel personal, traiectoria este una ascendentă deoarece personajul ajunge să înțeleagă care îi este chemarea și să acționeze pentru a o îndeplini.

Familia Van Gogh este una destul de înstărită și cu o mentalitate specifică acelor vremuri, care se regăsește de altfel și în societatea contemporană: trebuie să îți câștigi existența din ceva onorabil și să te încadrezi în tiparele sociale. Povestea pleacă din punctul în care Vincent este angajat la galeriile Goupil și se îndrăgostește de Ursula, prima lui deziluzie în dragoste. Pe parcursul romanului, personajul principal va avea mai multe decepții în dragoste care îl vor transforma și îi vor întări convingerea că doar pictura îl poate face cu adevărat fericit.

Viața se conturează în jurul lui Vincent oriunde acesta ajunge. Oamenii îl consideră întotdeauna ciudat la primul contact, însă ajung să îl îndrăgească pe parcurs. Cartea ne prezintă viața nu doar grea, ci incredibil de nedreaptă a minerilor din Borinage, dar și a altor comunități locale din Olanda, Belgia și Franța. Vincent se întâlnește și lucrează cu pictori contemporani lui, cu toții având aproape aceleași probleme ca ale sale. De asemenea, el își face mereu griji pentru Theo, fratele său și pentru faptul că este o povară financiară pentru acesta. În schimb, pictează cu pasiune și dăruire în speranța că într-o zi tablourile sale se vor vinde și îi va putea înapoia fratelui său banii cheltuiți pentru întreținerea sa. Pictura este singurul lucru la care Vincent nu poate renunța nicicum.

Cumpără cartea Bucuria vieții, de Irving Stone, cu reducere, de la Elefant, Cartepedia sau Libris.

În cele din urmă, sănătatea sa mentală este afectată și începe să aibă crize de epilepsie din trei în trei luni. Acestea îl fac să își piardă pofta de viață și chiar dragostea pentru pictură. Se sinucide pentru a-și curma propria suferință și pe cea a apropiaților săi, însă fratele lui, fiind mult prea afectat de moartea sa, va muri și el la șase luni distanță.

Ce mi-a plăcut la această carte?

Povestea în sine în primul rând, dimensiunile dramei umane, dar și parcursul până la punctul zero. Apoi, am fost plăcut surprinsă aflând că Vincent Van Gogh a fost un non-conformist, nu s-a supus aproape niciodată regulilor, a iubit și a reprezentat în operele sale viața așa cum a văzut-o el. A filtrat realitatea prin prisma propriei experiențe și le-a oferit oamenilor viziunea lui asupra lumii, nu o reproducere după alți contemporani ai săi. E adevărat că s-a inspirat de la mai mulți pictori pentru a-și crea un stil propriu, dar, într-un final, și-a descoperit vocea.

Spre finalul cărții, există o scenă în care Vincent face o primă expoziție a operei sale pe perioade, acasă la fratele lui. Atârnă în fiecare cameră din locuința lui Theo picturile sale în ordine cronologică și îl invită pe acesta din urmă și pe soția lui să facă o incursiune în lumea sa artistică. Este o parte a cărții cu o încărcătură emoțională aparte deoarece acolo se poate descoperi evoluția artistului.

Concluzie

Când am deschis această carte, știam despre Vincent Van Gogh foarte puține lucruri. Văzusem într-adevăr și expoziția cu operele sale și îmi doream să îl cunosc mai bine, îmi părea că a vrut și a reușit să exprime viață prin picturile sale.  M-am identificat de multe ori cu Vincent, am simțit toată durerea și frustarea lui în legătură cu domeniul artistic, dar, în același timp, am simțit și bucuria vieții povestită prin ochii unui om simplu, cu suflet pur.

Acest citat însumează, după mine, întreaga viață și operă a lui Vincent Van Gogh:

„ – Te înțeleg, Roulin, dar simt din ce în ce mai mult că nu trebuie să-l judecăm pe Dumnezeu privind lumea pe care a făurit-o. Cum procedezi cu un tablou prost, atunci când ți-e drag pictorul? Nu îl critici prea mult, îți ții gura. Dar ai dreptul să-i ceri să facă data viitoare un tablou mai bun.”

Alina Vladoi
9