Recenzie la cartea Creierul idiot, de Dean Burnett

Creierul idiot

Neurologul Dean Burnett își asumă sarcina de a-i face pe cititori să-și ridice singuri vălul de pe felul de a gândi. Și face asta fără condescendență în Creierul idiot, printr-o călătorie edificatoare în acest organ-minune care a adus omenirea acolo unde se află. Și care încă nu s-a oprit din a releva minuni.

Burnett oferă multe unghiuri de abordare a funcțiilor și capacităților creierului. Cu un simț al umorului binevenit pentru o astfel de lucrare, autorul, care este și editorialist la „The Guardian”, curăță cartea de termeni seci, prezintă punctele de vedere în secțiuni scurte, ușor „digerabile” pentru cititorul modern, care pare să prefere stilul jurnalistic, concis, axat pe date și fapte.

Creierul idiot. Autorul începe prin a prezenta importanța pe care o are creierul în felul în care se comportă corpul. Și ilustrează, de pildă, prin anorexie, manieră de conducere care implică funcții superioare ale creierului, ce transced instinctul primar al foamei. Există, de asemenea, și un fascinant capitol dedicat memoriei, care explică felul în care creierul acumulează experiențele, le analizează, le pune „la păstrare”, apoi le reactivează. Pe tot acest parcurs, Burnett folosește analogii inspirate, care fac din creier aproape un personaj.

Unul dintre segmentele cele mai interesante din perspectiva publicului este cel dedicat fricii. Într-o lume a fobiilor de tot felul, autorul „forează” în explicațiile acestui sentiment, apoi deschide discuții captivante despre inteligență, o altă parte a creierului care nu face decât să-i adâncească misterul și să-i vădească uimitoarele calități. Una dintre teoriile foarte interesante pe care le expune Burnett este aceea că deseori persoanele mai puțin inteligente sunt mai încrezătoare în ele însele…

Unele dintre cele mai valoroase constatări ale unui specialist în materie este aceea că furia poate reduce stresul. Pe de altă parte, conexiunile sociale ale contemporaneității permit controlarea și manipularea unora de către alții, tt cu creierul în prim-plan. Foarte convingătoare, în context, este partea în care autorul demonstrează cu exemple concrete felul în care creierul poate fi convins să facă, pentru ca persoana să fie plăcută de alții, lucruri pe care în mod normal nu le crede corecte. La fel de impresionantă este și secțiunea dedicată empatiei. Există în cartea „Creierul idiot” și o parte dedicată bolilor mintale, un sumar al celor mai des întâlnite afecțiuni de acest tip și din nou cu exemple din lumea adicțiilor, omniprezentă.

Per ansamblu, în Creierul idiot Dean Burnett izbutește să completeze un tablou introductiv, pe înțelesul tuturor, în neuroștiință, fără ca cititorul s-o perceapă ca pe o disciplină, ci luându-și în considerare propriul organ central, cu forța lui inegalabilă și cu slăbiciunile lui deconcertante.

Cumpără cartea Creierul idiot, de Dean Burnett, cu reducere, de la Elefant sau Libris.

0