Recenzie la cartea Edith Piaf – Fără iubire suntem nimic, de Jean-Dominique Brierre

Edith Piaf

Apărută la Editura Rao în anul 2014, cartea Edith Piaf – Fără iubire suntem nimic a lui Jean-Dominique Brierre, în traducerea lui Vasile Savin, este povestea tulburătoare a vieții celebrei minione franceze, cu voce imposibil de uitat, Edith Piaf.

Jean-Dominique Brierre a scris mai multe biografii dedicate artiștilor, printre care a lui Leonard Cohen și Bob Dylan, Johnny Hallyday.

Adusă pe lume pe caldarâmul din fața casei, Edith învață încă de mică lecția dură de a-și câștiga banii, cântând pe stradă până ce va fi descoperită de Louis Leplée.

Forța cântecelor lui Piaf vine fără îndoială și din tumultul vieții personale, presărate cu excese de tot felul, în lungile călătorii – turnee din America. Luni de zile nu-și ia nici o pauză și nu de puține ori se prăbușește pe scenă înainte de a apuca să își încheie spectacolul. Corectitudinea și respectul pentru cei care au plătit un bilet pentru a o asculta, nu o lasă să renunțe atât de ușor și chiar dacă uneori abia se mai ținea pe picioare, când pășea pe scenă se transforma subit, era străbătută de forță, cânta cu pasiune și patimă.

Este o carte document valoroasă care urmărește traseul plin de sinusoide al artistei. Înconjurată mereu de bărbați frumoși și puternici, amanți cărora le-a pierdut numărul,celebra Edith avea să scrie chiar înainte de a muri: “Când mă gândesc la viața mea, la tot acel desfrâu cumplit, mi se face rușine de mine însămi. Când o revăd pe femeia aceea măruntă, înfofolită în haina de blană, plimbându-și toată noaptea singurătatea și plictisul, mă gândesc că asta a fost Edith Piaf. Cer tuturor iertare. Iar când veți citi această scrisoare, care nu se va publica decât după moartea mea, să nu plângeți.”

Marcel Cerdan este nu doar campion mondial la box, ci pentru o scurtă perioadă și amantul lui Piaf. Ea se pare că nu-și va mai reveni pe deplin niciodată după tragicul accident aviatic în care Marcel își pierde viața. Edith se teme de singurătate, caută mereu companie, vrea să fie înconjurată de textieri și compozitori cu care lucrează și fără pauze de masă și care să o facă să râdă, luând medicamente ca să reziste efortului fizic sau pentru a încerca să doarmă.

Deși cu o viață sentimentală destul de alambicată, caută permanent “ceva”, nu are liniște și nu cântă bine decât dacă este înconjurată de bărbați, pe unii dintre aceștia reușind să îi scoată din anonimat datorită notorietății ei și faptului că avea viziune. Știa ce melodii li se potrivesc, vedea cu ochii minții parcursul lor artistic de peste doi-trei ani, era un fel de clarvazătoare.

Îndrăgostită de viață, de cântec și de bărbații trecuți prin viața ei, nu puțini la număr, eroina biografiei lui Jean-Dominique Brierre, avea să spună despre dragoste: “Iubirea dintre două ființe este, cred, singurul lucru care contează pe pământ. Când iubești, ești deosebit de curajos. Dacă vrei să te realizezi, să te dezvolți, ai nevoie de o iubire în viața ta. Starea de iubire este o maladie foarte plăcută, cu inconvenientele sale și, mai ales, cu marile ei bucurii. Eu cred că și atunci când ești nefericit în dragoste, te simți totuși fericit. Și mă întreb chiar dacă în momentul în care ești cel mai nefericit nu cumva ești, dimpotrivă, cel mai fericit. Atunci realizezi că, dacă dragostea există cu adevărat, ea se realizează prin suferință. Prin suferință se dă valoare lucrurilor. Cred că trebuie să plătești cu lacrimi adevărata fericire…”

Recomand cartea nu doar melomanilor sau admiratorilor lui Edith Piaf, ci tuturor celor care vor să fie martorii acelei perioade, străbătute atât de război cât și de aplauze pe celebra scenă a Teatrului Olympia,acolo unde Piaf s-a transformat din femeia mărunțică, îmbrăcată mereu cu o rochie neagră în femeia puternică și foarte vulnerabilă în același timp, în clarvăzătoare în ceea ce privește muzica, spunând compozitorului celebrei melodii Non, je ne regrette rien, următoarele: “ Cântecul dumitale va face înconjurul lumii.”

Ceea ce s-a și întâmplat!

Comandă cartea Edith Piaf – Fără iubire suntem nimic, cu reducere, de la Elefant, Libris sau Cartepedia.

Silvia Filip