Recenzie la cartea Fetița din scrisoare, de Emily Gunnis

Fetița din scrisoare

Ivy este prea tânără pentru ceea ce i se întâmplă, deși nu este prea crudă pentru a fi însărcinată. Dacă astăzi oricui i s-ar părea un sacrilegiu trimiterea mamelor fără soți în locuri retrase, de unde să le fie luați copiii după naștere, a fost o vreme în care societatea exact asta decreta pentru tinerele care rămâneau însărcinate în afara căsătoriei.

Fetița din scrisoare, povestea lui Ivy este de Ev Mediu, dar s-a întâmplat cu doar câteva decenii în urmă, în 1956. Abandonată de iubitul care este tatăl copilului, alungată de familie, tânăra este trimisă la o mănăstire sinistră, St. Margaret, condusă de călugărițe-inchizitori, unde condițiile sunt atât de aspre, încât multe viitoare mame pur și simplu pier. Iar dacă supraviețuiesc, copiii le sunt luați și ele nu mai părăsesc niciodată așezământul. „Se vedea sunând la clopotul greu de la poartă, abdomenul masiv făcând să-i fie greu să ascundă geamantanul în spatele maicii Mary Francis”

Prizoniere ale greșelii de a fi iubit, aceste fete prind glas în povestea emoționantă, bazată pe „proceduri” reale, spusă de Gunnis pe un ton care sfâșie inima oricărui părinte de secol XXI. Șase decenii mai târziu de la „întemnițarea” lui Ivy, o jurnalistă, reporter la Southern News Agency și mamă singură a unei fetițe pe nume Emma, găsește în mâna bonei care are grijă de copilă, și care doarme pe un jilț, o scrisoare. „Mă tem pentru că nu am vești de la tine. Toate neliniștile mele s-au adeverit. Sunt însărcinată în trei luni. Este prea târziu să se mai poată face ceva; este voia Domnului ca acest copil să se nască”, îi scrie Ivy iubitului înstrăinat. Cu un instinct jurnaistic infailibil, Samantha se apucă să „sape”. Începe prin a fi oripilată de tot ceea ce descoperă despre St. Margaret, spațiu unde tinerele trimise să nască erau supuse uort tratamente teribile. Apoi, secret cu secret, încep să apară în documentarea jurnalistei morți misterioase, dispariții de peste 15 ani, suficient mister pentru ca mintea iscoditoare să lege capetele unei anchete de presă. Între timp, bona continuă să găsească scrisori disperate într-un cufăr vechi, lăsat în urmă de răposatul ei soț. Fiecare misivă este un tablou al ororilor, un strigăt de ajutor sau o mărturie a deznădejdii. Cu atât mai emoționante aceste sentimente cu cât aparțin unor copile în care tinerețea se zbate să găsească o ieșire spre speranță. În timp ce Ivy face tot posibilul să ajute la evadarea unei alte copile, propria fiică este luată de lângă ea imediat după naștere. Oare ce s-a întâmplat cu micuța Rose?, se întreabă Samantha.

Fetița din scrisoare are calități care disting această carte printre lecturile posibile ale momentului. Plecată de la fapte reale, are acel puseu cutremurător de istorie; gestionată cu empatie și talent, narațiunea dă la iveală personaje credibile, la fel de naturale ca orice vecin de peste drum; autoarea păstrează un echilibru bine strunit între postura de victime a acestor fete și curajul lor nebunesc, plus o rezistență la care cititorul nu se așteaptă la simpla lectură a scrisorilor. În plus, pe parcursul anchetei jurnalistice, Sam își reevaluează propria situație de mamă singură într-o lume care doar pare să se fi schimbat față de vremurile de „glorie” ale St. Margaret.

Comandă cartea Fetița din scrisoare, de Emily Gunnis, cu reducere, de la Elefant, Cartepedia sau Libris.

1