Recenzie la cartea Foc și sânge, de George R.R. Martin

Foc și sânge

În calitatea sa de fenomen cultural contemporan, Game of Thrones trebuie neapărat să aibă, într-un fel precum „Star Wars”, propriile istorii fantastice de pe lângă istoria principală. Pentru fanii împătimiți ai scriiturii magice a lui George R.R. Martin, volumul Foc și sânge vine cu un alai de regi și cu povestea ascensiunii familiei Targaryen, despre care oamenii par să știe azi mult mai multe decât despre istoria propriilor popoare sau cea istoria universală.

Timpurile dinastiei încep, în cartea lui Martin, cu Aegon Cuceritorul și se încheie cu aventurile fabuloase ale descendentului său, Aegon al III-lea, plus tot ce se întâmplă, bogat și magic, între timp. Adică alaiuri de regi și regine, uneltiri, războaie, trădări, decese hidoase și scene aprige de sex, uneori chiar incestuos, în numele menținerii „liniei pure” a familiei.

Povestea este spusă de un cronicar, Archmaester Gyldayn, ceea ce îi permite lui Martin să se „joace” cu narațiunea din orice unghi dorește și, firește, s-o îmbogățească la nesfârșit. Nimic nu rămâne nepermis în această lumea a imaginației unui singur om care a creat o imaginație colectivă pentru toată generația care îl citește. Ca urmare, sunt prezente toate elementele care să facă deliciul amatorilor genului, cu episoade care se inspiră din istoria medievală britanică, dar și cu notele dark cu care scriitorul și-a obișnuit fanii, de data aceasta parcă și mai sumbre, și mai crude, și mai violente.

Ceea ce face povestea să „iasă din rând” este, ca de obicei, umorul nesecat al lui Martin, omniprezent chiar și în scene dintre cele mai dramatice, cum este cea a morții unei femei care decedează în timp ce îi ține o cuvânare unui… cal. În rest, „Lord Rogar și-a îndeplinit datoria conjugală cu vigoare, încurajat de frații săi beți”. Tortura, laitmotiv al Evului Mediu, este din plin în paginile lui Martin, imaginația autorului vădindu-se și la acest capitol demnă de toată invidia.

Cartea Foc și sânge, de George R.R. Martin poate fi comandată cu reducere de la Elefant, Cartepedia sau Libris.

Adăugire cel puțin interesantă și demnă de tot entuziasmul producătorilor de seriale tv a faimoasei Game of Thrones, Foc și sânge este, la rându-i, un univers al luptei pentru putere, coagulată în mormanele de morți și de trădări care stau în fața simbolicului Tron de Fier, întruchipare fantastică a tuturor eroismelor sau, după caz, nelegiuirilor de care s-a dovedit rasa umană pe parcursul existenței sale pentru a dobândi puterea și controlul. Toate acestea împodobite cu scene energizante de bătălii cu dragoni sau de dileme existențiale cum este a înclina sau a nu înclina genunchiul…

1