Recenzie la cartea Iadul dezlănțuit, de Max Hastings

Iadul dezlănțuitPentru generația care a trăit în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, acesta a fost, fără îndoială, evenimentul major. Nici cei aflați la depărtare geografică sau neimplicați în conflagrație nu au scăpat de „mirosul” dezastrului și mulți dintre cei care au simțit flama distrugătoare nu au mai fost capabili niciodată să vorbească despre ce au trăit. Este foarte posibil ca, prin amploare și consecințe, acest episod să fie cel mai important moment al istoriei moderne a omenirii; din păcate unul sinistru.

Ceea ce singularizează Iadul dezlănțuit, cartea lui Max Hastings, este nucleul dur al percepției personale, „la firul ierbii”, pe care o devoalează cititorului. Autorul s-a mai ocupat și în trecut de ororile acestui război, dar cartea Iadul dezlănțuit se bazează, simplu, tragic, devastator, pe experiențele personale relatate jurnalistic aproape, așa cum au fost. Scara la care este ridicată suferința este colosală, iar vocile individuale care i-au supraviețuit o fac aproape neverosimilă – poate acest război nici n-ar fi fost imaginat dacă n-ar fi existat, într-atât este de cumplită narațiunea venită dinspre oamenii victime colaterale ale nebuniei unora. Când unul din 12 soldați germani a murit, când un sfert din trupele ruse sau japoneze au fost spulberate, relatările personale pot fi puse într-un alt context, uriaș și macabru deopotrivă. Campania din Pacific, de pildă, reunește mărturiile unui mare număr de martori, aliați sau japonezi, în dreptul acestora din urmă, atât de discreți, nu doar învinși, declarațiile oficiale fiind adevărate rarități. Poveștile reale și trăite pe timpul bombardamentelor din Londra fac cititorul modern, nedeprins cu astfel de orori, să se întrebe ce fel de oameni au târât cu atâta înverșunare alte milioane de oameni într-un măcel generalizat…

Cartea lui Hastings reunește, așadar, narațiunile aproape neverosimile ale unor participanți activi și pasivi la conflagrație. Iar ei înregistrează și povestesc detalii care dau măsura cutremurului masiv, care a ajuns în măduva fiecărei societăți, în anii de teroare. Un ziarist constată că într-o localitate nu au mai rămas decât femei care să dirijeze traficul, pe post de polițiști, iar faptul că fluieră prea mult sperie pe toată lumea. În altă parte, doi mineri anglo-saxoni povestesc că au fost purtați în derivă pe o ambarcațiune până în… Bahamas. Ceea ce mărturisesc acești oameni este mai „tare” decât orice film de aventuri; este viața. Tot aici se încadrează și povestea fantastică a soldatului italian care și-a recuperat testiculele de pe câmpul de bătălie și, odată ajuns la spital, le-a scos din buzunar, „pline de firimituri de biscuiți întrebând dacă pot fi cusute la loc”. Altundeva, un militar îi scrie mamei sale „să intervină la Amiralitate să fie trimis undeva la țărm”. Tânărul a pierit în valuri, în 1941… Orașele devastate sunt și ele personaje principale. „Ziua Stalingradul este un furnal imens, luminat de flăcări. Iar când vine teribila și însângerata noapte, Volga se umple de câini care înoată disperați spre celălalt mal”, povestește un rus.

Per ansamblu, cartea Iadul dezlănțuit, de Max Hastings este demersul unui balans între narațiunea de largă cuprindere și fiorul relatării individuale. La scara istoriei, ambele sunt la fel de relevante pentru ceea ce, oricât de incredibil i s-ar părea generației actuale, chiar a fost.

Cartea Iadul dezlănțuit, de Max Hastings poate fi cumpărată online de la Libris, Esteto, Elefant sau Cartepedia.

7