Recenzie la cartea Înțelepciunea psihopaților, de Kevin Dutton

Înțelepciunea psihopațilorIdei de la care pornim lectura cărții Înțelepciunea psihopaților, de Kevin Dutton: există un psihopat în fiecare dintre noi? Avem curajul să ne oprim o clipă și să ne „verificăm”? Gândim uneori, oare, ca niște psihopați și nici măcar nu ne dăm seama de asta?

Cumpără cartea cu reducere

Psihologii încă deliberează cu privire la acest diagnostic. Lumea curentă face să se întrepătrundă granițele care cu doar un secol în urmă erau atât de vizibile. În aceste condiții, Kevin Dutton ne propune tuturor o carte onestă, preponderent jurnalistică din perspectiva constructului, pe post de oglindă (eventual și retrovizoare…). Citind Înțelepciunea psihopaților poate deveni limpede dacă nu anvergura personală a unei astfel de etichete, măcar reperul ei central.

Cartea Înțelepciunea psihopaților, de Kevin Dutton o găsești în stoc la Elefant sau eMAG.

În timp ce se află la înmormântarea mamei sale, o femeie întâlnește un bărbat. Imediat are senzația că este sufletul-pereche (li se întâmplă multora…) și se îndrăgostește până peste cap. Uită să-i ceară numărul de telefon și îl pierde în mulțime, iar după câteva zile își ucide sora. De ce? Când motivații ca gelozia, răzbunarea, banii etc, etc, ies din scenă, ce rămâne? Aflăm că sora femeii se întâlnea cu acel tip. „Spera ca bărbatul să apară și la înmormântarea tinerei”… și deci să-l reîntâlnească și de data aceasta să nu mai uite să-i ceară datele de identificare socială.

Așadar, este oricine predispus undeva în adâncul tenebros al ființei, să fie un criminal în serie? Cartea lui Dutton nu dă verdicte, doar exemplifică și lasă cititorul să intre într-o lume a oamenilor de succes care sunt suspect de aproape de eticheta de psihopați. Rând pe rând, intră în luminile reflectorului un industriaș de top, un chirurg implacabil, un recrut pentru trupele speciale, un preot sau un ziarist. Prin mințile lor se creează o rețea care reunește închisori de maximă securitate, tribunale și cabinete de lideri de tot felul. Peste tot aceeași linie roșie: lipsa emoției. Din ea răsar performanțe ca o maximă concentrare pe rezultate, logica egocentrică impecabilă și o abordare nemiloasă a execuției oricărui scop.

Pentru s-și argumenta perfect ideea, Dutton nu se limitează la evidențe și exemple aleatorii. „Sapă”, documentează, refuză răspunsurile facile și ia în piept provocarea de a „descompune” avantajele și pericolele pe care le implică un comportament de psihopat. Marcat de amintirea propriului tată, „un om care putea să-ți vândă orice și pentru care nu existau umbre, ci doar liniile argintii ale scopului”, Dutton lasă să se înțeleagă că și optimiștii incurabili, care cred mereu că rezultatul va fi în favoarea lor, se pot încadra, într-un fel, în categoria psihopaților.

În final, autorul cărții Înțelepciunea psihopaților pare să subscrie ideii că, pentru a fi performantă, o societate are nevoie de doza ei de psihopați – cam 10 procente. Până la urmă, detașarea emoțională cu care se plasează o bombă și cea cu care este „mirosit” un terorist nervos într-un aeroport reprezintă pur și simplu a utiliza același arsenal… în maniere complet diferite.

Cartea nțelepciunea psihopaților, de Kevin Dutton poate fi comandată cu reducere de la Cartepedia sau eMAG.

9