Recenzie la cartea Lăptarul, de Anna Burns

Lăptarul

„Nu aveam o relație amoroasă cu Lăptarul. Nu-mi plăcea Lăptarul, eram îngrozită și într-o stare de confuzie din cauza încercărilor lui de a avea o relație amoroasă cu mine”, povestește o tânără de 18 ani, din Irlanda unor vremuri întunecate, nu foarte îndepărtate de contemporaneitate, dar totuși foarte departe de Evul Mediu, când femeile puteau fi desemnate „proprietăți” ale unor bărbați.

Tânăra încearcă să trăiască „sub radar”, să nu atragă atenția, citește mult, „cărți de secol XIX, secolul XX nu mi-e pe plac”. Dar nu poate scăpa de un paramilitar influent, însurat și mult mai în vârstă, care o „marchează”, ca pe o vită, o declară ca aparținându-i și astfel devine public faptul că o fată fără șansă este nevoită să trăiască cu un respingător puternic al unor vremuri. Cititorul însuși este oarecum silit să îndure această prezență ticăloasă, care profită josnic de statutul său, autoarea neprecupețind nicio figură de stil pentru a-l descrie, oferind, în paralel, și backgroundul acestui personaj. Lăptarul este peste tot, află chiar că fata „lui” are un amic de aceeași vârstă și, firește, amenință să-l ucidă. Agresor suprem, Lăptarul o chinuie pe „poprietatea sa” până la anihilare. „Sunt transformată într-un fel de nimic, edificat cu atenție și de către acest om, și de comunitate, inclusiv de atmosfera mentală din jur”.

Fără să scoată conflictul social în prim-plan, Anna Burns îl insinuează, ca pe o ceață omniprezentă, în „untul bun și untul rău, ceaiul alianței și ceaiul trădării, magazinele noastre și magazinele lor”. Clivajul social este dus la extrem, iar neîncrederea în forțele de ordine – și implicit speranța că există cineva care ar putea restaura vreo normalitate – este total: „În zona mea nu chemi polițiștii decât dacă ai de gând să-i împuști”. Autoarea realizează un tablou sinistru total al unei societăți din care nu se poate scăpa – ultraopresivă prin conformism exagerat, prin neîncredere și teamă permanentă.

Lăptarul este încă o poveste a unei Irlande de tristă amintire, care și-a pus amprenta asupra unor generații succesive. Cartea are, însă, propriul mers, propria energie, propria voce. Descrierea unui episod teribil al ravagiilor sociale generate aici în anii 1970 duce cu gândul la opere similare, de la Rusia stalinistă la talibani. Ceea ce este uimitor la acest gen de literatură este că, deși pare suprarealistă, este cât se poate de reală. Partea întunecată a omenirii a avut întotdeauna extreme care nu par adevărate.

Lăptarul nu este un studiu de epocă tulbure, ci o lectură cu un ton moderat, dar firesc, „compatibil” și cu sufletul, și cu rațiunea cititorului. Fără partizanate, fără insinuări politice, religioase sau militare, fără stridențe de ton, Burns spune o poveste originală, dar bazată pe fapte reale, unică, dar aplicabilă unei întregi generații, directă fără să renunțe la infinitele nuanțe prin care o societate poate fi malefică în ansamblu sau eroică în detaliu.

Cumpără cartea Lăptarul, de Anna Burns, cu reducere, de la Elefant, Libris sau Cartepedia.

6