Recenzie la cartea Pachinko, de Min Jin Lee

Pachinko

Trăim în epoca jocurilor de tot felul, majoritatea inventate pentru a crea dependență – aspect valabil și pentru mode, mâncare, băutură etc., etc. De o parte a lumii se află cei care atrag atenția că jocurile au ajuns să distrugă vieți, de partea cealaltă sunt cei care ac profit ori din vânzarea lor, ori din tratarea, în clinici speciale, a dependenților. În acest tablou contemporan puțin îngăduitor cu slăbiciunile omenești vine Pachinko, cartea lui Min Jin Lee, care vorbește în prim-plan despre obsesia pentru joc, un automatism care vine demult din timp, iar în fundal despre omniprezenții prădători umani.

Pachinko este un joc mecanic interactiv originar din Japonia, activat cu bile de metal. Inițial erau aparate pur mecanice, îmn prezent fiind o combinație între un flipper și jocurile computerizate. Se joacă în saloane zgomotoase, luminate cu neoane multicolore. Pachinko a devenit un soi de „brand”: în 2009 s-a jucat de 21,1 triliarde de yeni – vreo 250 de miliarde de dolari… Cum este clar că nevoia de a juca a devenit pentru mulți dependență, a deține un spațiu pentru Pachinko devine, pentru clanul descris în carte, o cale de a ieși din sărăcie.

Timp de mai multe decenii și generații, Lee descrie începutul – nunta dintre pescarul Hoonie și aleasa lui, Yangjin, zbaterile lor și apoi ale fiicei lor, Sunja, în vremuri tulburi, în care Coreea era anexată de Japonia. Miezul symbolic al poveștii este adolescenta, care devine pradă pentru formidabilul gangster Koh Hansu, „ce poartă pantoi albi din piele” și îi susține pe toți, financiar, atunci când familia se mută în Țara Soarelui-Răsare.

Imigrantul coreean în Japonia imperialistă este un încercat de soartă. Sunja îi naște gangsterului un fiu, iar rușinea ei este ștearsă în ultima clipă, cu ajutorul unei căsătorii silite. Copilul pe care femeia i-l va face soțului legiuit, alături de bastard, reprezintă forța motrice a întregii derulări ulterioare. Pentru că lumea se învârte spre război, foamete, nenorociri: „Copiii din orașe erau trimiși singuri cu trenul, la țară, pentru a cumpăra un ou sau un cartof în schimbul unui kimono al bunicii”. Sunja încearcă să supraviețuiască preparând o specialitate coreeană, kimchi. Varza murată devine astel un simbol care se dorește diferit de pachinko, cu toată sterilitatea lui mecanică. Culturile japoneză și coreeană se ciocnesc în fiul Sunjei, Mozasu, care nu vede altă formă de a ieși din sărăcie și din starea de imigrant decât prin bani, iar jocul care dă dependențță pare a fi cheia succesului: „În Seul, celor ca mine li se spune bastarzi japonezi, iar în Japonia nu sunt altceva decât un mizerabil de coreean”.

Cu toate ororile descrise de un autor cu cert talent narativ, Pachinko rămâne o poveste a supraviețuirii și a speranței. „Pachinko era un joc prostesc, dar viața, nu”

Cumpără cartea Pachinko, de Min Jin Lee, cu reducere, de la Libris, Elefant sau Cartepedia.

19