Recenzie la cartea Rețeaua șoaptelor, de Chandler Baker

Rețeaua șoaptelor

Rețeaua șoaptelor, cel de-al șaselea volum semnat de Chandler Baker este unul al ripostei femeilor într-o lume în care bărbații de succes abuzează… Înscrisă în trendul actual al „ridicării femeilor la luptă”, povestea se derulează în, poate, mediul cel mai tipic pentru felul în care șefii bărbați se comportă cu subalternele. Ceea ce „scoate din rând” narațiunea lui Chandler este, însă, felul în care descrie „adorația” doamnelor și domnișoarelor pentru viitorul CEO, Ames Garrett, mai precis pentru… abuzator.

Povestea din Rețeaua șoaptelor descrie toate tertipurile – care vădesc o imaginație bolnavă – prin care numitul Ames reușește să-și ducă planurile la bun sfârșit de fiecare dată. Este nevoie ca avocata Sloane Glover să-și ia inima în dinți și să-i intenteze proces lui Ames, chemând, în același timp, și firma în instanță. Apoi povestea devine un thriller captivant, în momentul în care în scenă intră un omor.

Personajele centrale din Rețeaua șoaptelor sunt toate mame tinere care trăiesc în umbra unor șefi abuzivi. Viața lor în corporație le obligă și să rămână unite, dar și să facă anumite sacrificii: „Se pare că niciuna dintre noi n-a avut timp de nimic… Câteodată vedeam o carte listată ca bestseller al New York Times, cu un titlu promițător, apoi, timp de câteva săptămâni o treceam de la una la alta, încercnd să urmăm sfaturile de acolo, cum ar fi o dietă la modă. Dar pentru noi toate au fost – cum să le spun? – obstacole instituționale”, mărturisește o „șoaptă”.

În paralel, toate femeile care populează cartea sunt depozitare ale unor probleme personale pe segmentul relațiilor, au frustrări, au trăit experiențe pe care vor să le uite, în căutarea bărbatului cu care să întemeieze o familie. Fiecare dintre ele intră în scenă cu povestea sa, cu legătura pe care a avut-o cândva cu „pârâtul” (de care, poate, la un moment dat, s-au „folosit” pentru un job…), cu legăturile dintre ele, unele ocazionale, altele cimentate în timp… De partea cealaltă,

Ames este prezentat ca un simplu (și simplist) colecționar de trofee, care le disprețuiește, de fapt, pe cele pe care le vânează („Cosette are gheață prin vene”, „Katherine are unghiile scurte ca ale unui copil” …).

Rețeaua șoaptelor este povestea unei „mase” aparent amorfe care reușește să devină un cor de voci de sine stătătoare, cu individualitate și cu dreptul de a fi unice. Toate aceste calități au făcut povestea remarcată imediat de Reese Witherspoon, care a făcut cărții o reclamă de proporții: „Cartea aceasta, care include misterul unei morți suspecte la locul de muncă, în era #MeToo, este onestă, plină de suspans și transcede timpul. Am fost atât de surprinsă să aflu cine a fost ucigașul!”, a scris actrița pe rețelele de socializare.

Cartea Rețeaua șoaptelor, de Chandler Baker, poate fi comandată online, cu reducere, de la Libris, Elefant sau Cartepedia.

14