Recenzie la cartea Trandafirul și hangerul, de Renee Arhideh

Trandafirul și hangeruOricât de paradoxal ar părea, antagonicele iubire și război dau naștere unor povești uluitoare. Așa cum este cazul ți în cartea Trandafirul și hangerul, de Renee Arhideh. Conflictul are puterea de a scoate din oameni și ce este mai rău, și ce este mai eroic. Saga Șeherezadei şi a lui Khalid, ce-a început cu „Urgia şi zorile”, continuă pe un tărâm sfâșiat de ură și tensiuni, unde binele luptă cu violența.

Califul din Khorasan, soțul Șeherezadei, părea cândva un tiran nemilos, care își omora soțiile din capriciu, doar pentru că era un om puternic. Azi, eroina îl iubește cu patimă, pentru că a descoperit că este cu totul altfel. Trezindu-se între acest sentiment și loialitatea față de familia ei, pe care o regăsește ascunsă în deșert, Șeherezada trebuie să închidă conflictul pentru a-și salva relația. Cum să pună capăt norilor negri pe care îi prevestește adunarea de forțe sinistre care îi amenință soțul? Cu puterile magice pe care și le descoperă, una câte una.

În jur roiesc comploturi, dar și personaje cu dense conflicte interioare, cum este Tariq Imran al-Ziyad, care o iubește pe Șeherezada de când se știe și face totul pentru a-i demonstra că soțul ei este, în profunzime, același monstru dintotdeauna. Dar, pe măsură ce povestea evoluează, Tarik își dă, la rândul lui, seama că suveranul pe care îl vrea anihilat nu merită asta. Și nici Șeherezada, care ar fi distrusă să-și piardă iubirea. Descoperind că așa-zisul tiran nu este deloc un ipocrit, ci un om ferm, care vorbește puțin și are principii, „sunt puse sub semnul întrebării toate bănuielile pe care le avusese Tarik”. Este momentul în care face o alegere: de a se alătura Șeherezadei și liderului de facto împotriva unchiului complotist Reza.

Acesta este fundalul din Trandafirul și hangerul pe care Renee Arhideh montează evoluțiile complexe care ating teme ca iertarea, remușcarea, loialitatea, autocunoașterea, percepția dincolo de aparențe, sacrificiul de sine. Puțini știu, de pildă, că soțul Șeherezadei fusese constrâns de un blestem să aleagă între a ucide 100 de mirese sau a lăsa mii de oameni să piară. Decizia l-a făcut să pară un tiran însetat de sânge și între curteni, și în popor. Așa l-a cunoscut Șeherezada pe cel supranumit „măcelarul” și „asasinul”, iar iubirea ei pentru adevăratul Khalid strălucește atât de puternic, încât îi luminează și pe ceilalți, care încep să perceapă „ceva mai mult decât aparența” în conducătorul ce ascunde atâta tragedie interioară. Derularea evenimentelor îi introduce în scenă și pe Omar al-Sadiq, un emir înțelept, al cărui popor trăiește între  Khorasan și Parthia și care are, la rându-i, de făcut o alegere – către cine să-și îndrepte sprijinul. Miza este enormă, viață sau moarte, pace sau război, și liderul este obligat să știe totul despre Khalid înainte de a-i fi inamic sau aliat. Alte numeroase personaje puternice și vii dau detaliile atractive ale intrigii.

Strat cu strat, aceste revelații trag după ele o poveste fermecătoare, raportabilă la povestea oricărui cititor, dacă se dau la o parte butaforia de epocă și accentele de magie.

Romanul Trandafirul și hangerul, de Renee Arhideh poate fi cumpărat cu reducere de la Elefant, Libris sau Cartepedia.

Cartea Trandafirul și hangerul, de Renee Arhideh a apărut la Editura Epica în februarie 2018.