Recenzie la romanul Vrum-vrum, de Cristina Frîncu

Vrum-Vrum
Cumpără cartea cu reducere

Amuzant, construind cu grijă scene ironice din care răzbate o neașteptată profunzime, romanul Vrum-vrum este alcătuit din aventurile insolite și plastice ale unor protagoniști pe măsură: Clara B., personajul principal, Poeteski, motociclistul cu mustăți lungi căruia aceasta îi promite că îl ajută să scrie o carte, pisica Eris, care poate comunica și cu oamenii, dar este rârâită, chelnerița Roberta, care o înțelege pe Clara B. Doar din priviri, un discordian, personaj aparent științifico-fantastic, dar de fapt existând, sub o formă sau alta, în fiecare dintre noi, Triunghiularul, pe care Clara B. și Poeteski îl întâlnesc în drumul lor spre Hollywood în proximitatea Restaurantului „De După Pâlcul de Arbuști”, Buratino, un clovn fără prea mare importanță, Bitchy Witchy, o amică a Clarei B. și, în sfârșit, actorul Johnny Depp.

Acțiunea începe în restaurantul „Unde Nu Se Întâmplă Niciodată Nimic Rău”, atunci când Clara B. Este abordată de Poeteski – numit așa deoarece la un moment dat scrisese o poezie de dragoste intitulată „El și Ea lângă aragaz” – spre nemulțumirea temporară a pisicii Eris. Poeteski o alege pe Clara B. pentru a-i dezvălui drama prin care trece deoarece locul din bar în care aceasta se așeza întotdeauna era marcat cu plăcuța „Cea mai Bună”. Ce se întâmplase? O muză cu sfinctere slabe îl inspirase pe Poeteski să se apuce de scris. Între timp, muza dispăruse, lăsându-l pe acesta în imposibilitatea de a-și duce la bun sfârșit cartea. Așa că, neapărat, muza trebuia găsită. După ce au consumat împreună o cantitate apreciabilă de alcool și au dormit în bar, în locuri special amenajate, cei doi s-au trezit dimineața, au mâncat o omletă cu brânză și au decis să pornească la drum. Cât despre achitarea consumației, aceasta nu a reprezentat niciodată o problemă. „Clara B. a descoperit în urmă cu doi ani Restaurantul Unde Nu Se Întâmplă Niciodată Nimic Rău. Toate notele de plată și le‑a achitat rezolvând cazuri celebre, precum Cazul Creioa­nelor Colorate Cu Vârful Rupt sau Cazul Fetei Sâsâite care spunea prea des «Te iubesc». Printre superputerile ei se numără sânii fluctuanți (de la cireșe obraznice la pepeni bine copți, după preferință) și abilitatea de a folosi fără jenă orice sistem de credințe i se pare potrivit la un moment dat. I‑a fost identificată o singură potențială superslăbiciune, pe care, din rațiuni de securitate, nu o vom dezvălui” (p. 26; subl. în orig.).

Pe traseu îi vor întâlni pe Discordian și pe Triunghiular, care li se vor alătura pentru a petrece împreună cu bere și friptură. Nici unul dintre ei nu auzise de muza lui Poeteski și nu putea oferi indicii clare referitor la locația acesteia. Pe cale de consecință, călătoria continuă, până când cei patru îi întâlnesc pe Bitchy Witchy și pe piticul Buratino. Nici aceștia nu au auzit de muză, așa că Poeteski și Clara B. sunt nevoiți să își continue călătoria până ajung într-o pădure supranaturală de la Hollywood, în care Johnny Depp se ascundea de o armată de fane isterice. Johnny le povestește că muza trecuse recent prin pădure și că promisese să în îndeplinească o dorință. Din păcate, în stare de ebrietate fiind, muza înțelege în loc de „să știu să repar telefoane” cu totul altceva: „să fiu iubit de fane”. Odată atacul fanelor dezlănțuit, Johnny se ascunde într-o scorbură în timp ce grupul nostru de prieteni îl apără cu îndârjire. Obțin victoria, dar nu reușesc să o găsească pe muză. După ce se despart de Johnny, ceilalți decid să se întoarcă la restaurantul „Unde Nu Se Întâmplă Niciodată Nimic Rău”. Se anunță o nouă serie de aventuri, Poeteski, care deja uitase, după atâtea pățanii, că are o carte de terminat, Discordianul și Triunghiularul manifestându-și deja nerăbdarea în acest sens. Până atunci, să încheiem această scurtă cronică de carte cu o cugetare a Clarei B., care rezumă elocvent întregul roman: „Câteodată simt că e mai bine să nu înțeleg unele lucruri, să nu le sparg crusta de confuzie, că poate se zbârcesc, sau se oxidează, sau putrezesc. Asta ar mai lipsi” (p. 20).

Cronică de Emanuel Copilaș

Emanuel Copilaș este lector doctor la departamentul de Științe Politice din cadrul Universității de Vest, Timișoara. Autor de cărți și articole în diferite volume colective și reviste de specialitate, Emanuel Copilaș este colaborator ocazional al revistelor Observator Cultural, Cultura, Timpul, și al platformei Criticatac.

Romanul Vrum-vrum, de Cristina Frîncu poate fi cumpărat cu reducere de aici.

0