Recenzie la cartea Zuleiha deschide ochii, de Guzel Iahina

Zuleiha deschide ochii – Într-un sat de tătari al anului 1930, o lume se sfârșește în tragedie și o alta începe pentru o femeie, Zuleiha, al cărei soț este ucis. Exilul care derivă din dramă și cenușă este o poveste fascinantă, iar ficțiunea istorică a făcut din cartea de debut a lui Guzel Iahina un volum demn de o nominalizare la un premiu național.

Zuleiha deschide ochii

Fundalul tragic nu este, în această narațiune de excepție, și o cortină opacă, în spatele căreia să se ascundă, hâdă, o altă tragedie cu multe capete. În realitate, atentă la sensurile pe care le poate lua lectura dat fiind faptul că publicul modern este relativ departe, ca perspectivă de raportare, de adevăratele tragedii care au marcat secolul XX, Iahina oferă o carte perfect adaptată stilului prezent. Acoperind, într-un stil alert și foarte interesant, răscruci culturale, etnice, religioase, autoarea construiește și un complot viabil, cu care orice cititor poate rezona fără a face un foarte mare efort de imaginație. Până la urmă, oamenii pot deveni previzibili, chiar dacă unici, în felul în care stau în fața dramei și în care se adaptează sau, după caz, renasc. În orice caz, reconstruiesc. Atenția cititorului este captată permanent, fluxurile narațiunii se succed cu istețime montate, iar la unele pasaje ne putem întoarce fără teama că nu am mai descoperi un sens ascuns în falduri de lectură.

Zuleiha deschide ochii este povestea unei femei care trăiește o vreme într-un relativ confort – și material, și social. Face față cu succes îndatoririlor tradiționale care o obligă să se afle la dispoziția unei soacre acre – surdă și oarbă, pe deasupra – să-și servească soțul, pe Murtaza, să se ocupe de casă și de animale și să ducă afectiv povara pierderii copiilor, morți la vârste fragede. Zuleiha este mai degrabă resemnată, dar pentru cineva care nu crede căare dreptul la fericire, resemnarea este, totuși, ceva.

După ce bărbatul îi este ucis în vâltoarea vremurilor, pentru Zuleiha debutează un nou capitol de viață, complet diferit. Totul este translatat la oraș, unde în loc de săteni apar doctori și artiști, ca și comandantul localității, însuși ucigașul soțului Zuleihăi, Ignatov, și el fugar din calea unor „istorii personale” lăsate în urmă. Și pentru ca totul să fie nou până la capăt, Zuleiha dă naștere unui fiu care va supraviețui și se va apuca… de pictat.

Poate cea mai importantă realizare literară a autoarei este narațiunea simplă, care dă bucuria primitivă a cititului așa cum o pâine proaspătă este suficientă prin ea însăși pentru a potoli foamea. Povestea se înșiră grațios în fața ochilor cititorului, cu Zuleiha privind înapoi la locurile vaste în care se pierdea cândva și uitându-se înainte la viitorul pe care îl reprezintă copilul-minune primit de la soartă. Tablouri de o frumusețe clasică și de un realism înduioșător cutreieră cartea, poveștile din satul natal amestecându-se cu după-amiezele în care Zuleiha aduce acasă câte o pasăre rănită.

La ce „deschide ochii” personajul lui Guzel Iahina? La sine.

Cartea Zuleiha deschide ochii, de Guzel Iahina poate fi cumpărată cu reducere de la Elefant, Libris sau Esteto.

1