Anii de pace (recenzie la cartea „Lennon”, de David Foenkinos)

Fără dubiu, romancierul David Foenkinos este un fan al lui John Lennon. Imaginându-şi că acesta se confesează, autorul nu face altceva decât să-şi demonstreze admiraţia: subiectul este cunoscut în profunzime, sarcasmul nu reuşeşte să dea o notă de detaşare, cultul pentru legenda Beatles transpare cu fiecare rând. Pentru că aşa sunt legendele… acaparează.

• lennonAn aparitie: 2014
  • Autor: David Foenkinos
  • Categoria: Biografii
  • Colectie: Biblioteca Rao
  • Editura: RAO
  • Nr. pagini: 192
  • Traducator: Vasile Savin

Aşadar, David Foenkinos îşi întinde idolul pe un divan, ca un psihanalist, şi îl face un reper al propriilor noastre angoase, temeri, lupte cu exteriorul şi cu demonii interiori. Pentru cei care (încă!) nu ştiu povestea lui Lennon, cartea poate fi un soi de biografie: apar copilăria starului, debutul trupei, viciile care au marcat existenţa lui Lennon. Din spatele detaliilor transpar şi tuşele unei epoci de eliberare, cu speranţe imense şi inerente îndoieli existenţiale: cu cât mai mari năzuinţele, cu atât mai sus palierul de pe care se poate cădea.

Este binecunoscut faptul că Lennon a plecat în căutarea meditaţiei transcedentale în India, în 1968. Autorul punctează egătura dintre această căutare şi creativitatea din acea perioadă a muzicianului, care realiza atunci albumul „White” pe fondul unei puternice depresii. Admiraţia lui Foenkinos transpare din nou în rândurile în care, punctând accesele megalomanice ale lui Lennon, le atribuie… genialităţii muzicianului.

Pe de altă parte, autorul nu poate fi acuzat că nu încearcă să echilibreze balanţa abordării. Stă mărturie evocarea episodului mai puţin plăcut pentru protagonist al circumstanţelor naşterii primului său fiu, Julian. Personajul lui Foenkinos nu manifestă niciun regret pentru că a ezitat mult înainte de a-şi vizita soţia care tocmai dăduse naştere.

Naraţiunea se menţine proaspătă şi emoţionantă. Când autorul abordează adolescenţa lui Lennon, pare să atingă teme ale propriei tinereţi: „Viaţa în gaşcă permitea fiecăruia să nu se mai simtă singur, să nu mai înfrunte greutăţile pe cont propriu. Asta dădea forţă”. Să se recunoască oare legenda rock în aceste cuvinte? Un lucru este cert: Foenkinos l-a ascultat pe Lennon din adolescenţa proprie. A continuat să-i asculte muzica şi în timpul creării acestui roman. S-a „impregnat” de muzica starului rock pentru a-i ilustra destinul, realizând un recviem pentru una dintre cele mai mari personalităţi muzicale ale secolului XX, pe deasupra dispărut în plină glorie: „Dacă am încercat să fiu cât mai aproape de ce gândea Lennon, este tocmai pentru că am vrut să cauţionez o interpretare liberă”, mărturiseşte autorul care de altfel este un scriitor cunoscut şi apreciat pentru certe merite literare.

Romancierul propune o carte despre John Lennon ce cuprinde şi aspecte ale vieţii vedetei Beatles între anii 1975 şi asasinatul survenit în 1980 şi care răpea întregii lumi un simbol. Şi nu întâmplător; în acea perioadă, Lennon îşi pusese cariera „între paranteze” pentru a se dedica celei de-a doua soţii, Yoko Ono, şi celui de-al doilea fiu, Sean. Au fost anii lui de pace. Tocmai în această abordare constă farmecul cărţii lui Foenkinos, în condiţiile în care despre muzicianul Lennon s-au scris numeroase cărţi, în special cu ocazia împlinirii a trei decenii de la dramatica sa „ieşire din scenă”. Autorul ajunge să afirme, per ansamblu, că „nu mai ştie cine este John Lennon”; ştie doar că „îl mişcă”.

Cartea poate fi cumpărată cu reducere și transport gratuit de la libris sau de la eMAG.

2