Când încerci să devii altcineva (recenzie la cartea “Oamenii delfin”, de Torsten Krol)

oamenii-delfinOamenii delfin – Torsten Krol, trad. Alexandru Macovei, ed. Litera, 2011

De Torsten Krol nu am mai auzit până la cartea aceasta. Nu este de mirare, fiindcă se pare că nimeni nu-l cunoaște, unii susțin că ar fi pseudonimul unui scriitor celebru. În afară de Oamenii–delfin a mai scris Callisto (2007).

Eu am ales cartea datorită subiectului și nu m-a dezamăgit deloc. O poveste superbă, foarte bine scrisă și care iese din sfera romanelor cu care ne obișnuim. Subiectul este foarte interesant și vă va ține cu sufletul la gură pe toată durata romanului.

Este vorba despre o familie de nemți, mama și cei doi băieți care pleacă în Argentina după ce-l deal Doilea Război Mondial, soțul murind pe front. Tot ce lasă în urmă bărbatul este Crucea de Fier dată de Fuhrer pentru câți ruși a omorât și pe care Erich, băiatul cel mare (16 ani) o ia cu el. Fratele bărbatului, Klaus, care este doctor în Argentina, o cere în căsătorie pe Helga și hotărăște să aibă grijă de familia fratelui său. Așa că Herla, Erich și Zeppi (12 ani) pornesc cu vaporul spre o nouă lume și o nouă viață.

Căsătoria are loc rapid, sub alt nume fiindcă și Klaus era nazist (ce făcuse, aflați în carte) și era urmărit, ca orice membru SS, după cel de-a Doilea Război Mondial. Întâmplarea face ca avionul care îi ducea spre compania unde avea să lucreze ca medic Klaus, să se prăbușească în râu, iar cei patru ajung în mâinile unui trib pe nume Yayomii care cred că aceștia sunt ființe supranaturale, oameni-delfini, motiv pentru care nu sunt uciși.

Cumpara cartea cu reducere de aici

Aici îl întâlnesc pe herr Gherhard Wentzler, un antropolog aflat printre Yayomii de 11 ani. El îi ajută pe toată perioada șederii în acest trib unde băștinașii umblă complet goi, locuiesc în shabono iar hrana lor este compusă din plantain (un fel de banane) carne de maimuță și pește. Viețile personajelor centrale se vor schimbă radical. Povestea este spusă de Erich, un băiat inteligent, spre deosibire de Zeppi, care este infantil la 12 ani și nu poate supraviețui fără mama sa. Mai târziu, când toți vor fi nevoiți să se dezbrace pentru a se integra, se va afla că Zeppi   – care avea trăsături feminine – este androgin.

Familia se transformă complet în urma traiului cu Yayomii, Zeppi fiind o atracție cu sânii săi, Erich fiind admirat fiindcă a omorât pe rivalul său, Klaus ajunge drogat, pe când Helga refuză să accepte situația, înnebunind. ”Mama era cea care se comporta prostește. Să te spui unui ordin stupid înseamnă să fii tu însuți astfel.” (p. 116), se gândește Erich cu regret la mama sa, care se depărta zilnic de realitate și pica în nebunie.

Am spus două pene de la una dintre păsări. Pe una i-am prins-o lui Zeppi în păr, la spate, unde nu-l putea deranja, iar pe cealaltă – mie. Era primul pas în a ne transforma în Yayomii get-beget!” (p. 182) în cazul în care se descoperea că oaspeții nu erau oameni-delfini. Toate gândurile lor și ale lui Wentzler, care avea mereu soluții pentru ei, se îndreptau la sezonul ploios care începea în curând și avea să-i ajute să plece din acel loc datorită apelor crescute. Însă, până atunci, o nouă problemă se ivește deoarece șeful tribului, Monokwo, o dorește de soție pe Helga. Problemele lor nu se opresc aici și vor trece prin multe până la final.

Am căutat pe internet informații despre tribul Yayomii, dar evident că nu există. Însă sunt sigură că autorul s-a inspirat de undeva pentru a da naștere acestui trib primitiv care crede în ființe supranaturale și, la nevoie, dovedește o cruzime de neimaginat. În carte nu este vorba numai despre supraviețuirile familiei în mijlocul junglei, ci și despre problema antisemitismului existentă pe tot parcursul romanului. Două planuri care s-au îmbinat perfect, iar autorul a reușit să redea foarte bine aceste detalii dureroase.

Nu știu cine este acest autor, are el motivele lui pentru care nu iese în public, dar eu mă declar fana scriituri lui.

Krol este un povestitor fascinat, cu înclinații spre satira grotescă și extrem de greu de imaginat… Un roman ingenios, plin de cruzime și de suspans.” Booklist, coperta IV

0