Nevăzutul Adevăr (recenzie la cartea “Pelerinul Kamanita”, de Karl Gjellerup)

Pelerinul Kamanita – Karl Gjellerup, trad. Gina Argintescu-Amza, ed. Litera, 2013

pelerinul-kamanitaKarl Gjellerup (1857 -1919) a fost un scriitor danez, laureat al premiului Nobel în 1917. Dintre scrierile sale enumăr: Tânăra Danemarcă, Discipolul Germaniei, Prietenii lui Dumnezeu etc. Se spune că atunci când a scris această carte, autorul danez, stabilit în Germania, trecea printr-o perioadă de transformare. El a studiat filozofia indiană, Pelerinul Kamanita fiind o carte care vorbește, printre altele, de învățăturile lui Buddha Sakyamuni și ajungerea în Nirvana.

Pentru cine nu este familiarizat cât de cât cu religia hindusă sau budismul, îi va fi greu să citească această carte. Fiindcă importanța romanului este dată de înțelegerea cât mai bună a religiilor din India, altfel povestea și-ar pierde sensul complet. Apreciez foarte mult profunda înțelegere (a autorului) a filozofiei indiene, a reușit să redea foarte bine credințele și, totodată, să surprindă cititorul cu ajutorul poveștii de iubire care se împlinește tocmai în Nirvana.

Subiectul nu este unul obișnuit, dar m-a atras foarte mult, interesată fiind de religiile lumii, dar mai ales de mitologia nașterii lumii. Nu aș putea povesti exact ceea ce scrie în roman, este vorba mai mult de înțelegere și meditație, decât de un fir simplu al unei povești de dragoste.

Negustorul Kamanita, aflat în prima sa călătorie de negoț, o întâlnește pe frumoasa Vasitthi. La momentul când își începe această poveste, Kamanita este deja pelerin și stă în fața lui Buddha, Sublimul, fără să știe.

După ce-și juraseră iubire dincolo de moarte: ”E adevărat că eu și Vasitthi făcusem un legământ în numele Gangelui din ceruri, ale cărui valuri argintii curg în heleșteiele paradisului de la soare-apune: să ne întâlnim iarăși cândva în câmpiile acelea ale fericirii. Și, odată cu jurământul, zicea ea, răsărise în apele sfinte, străvezii precum cristalul, câte un mugur de viață pentru fiecare din noi” (p. 122), caravana lui Kamanita este prinsă de un grup de tâlhari în frunte cu Angulimala, cel mai sângeros criminal din ținuturi. În timpul care trece până la răscumpărare, băiatul învață de la preotul Vajacravas multe lucruri despre tâlhărire, dar și despre viață. Învățăturile au să-i folosească atunci când va ajunge unul dintre cei mai bogați negustori.

Vasitthi duce o viață grea alături de Satagira, cel care o păcălește să se însoare cu el. Asta până când, într-una din zile, Angulimala, din criminal devenit ascet, îi face cunoștință cu Sublimul și ea ia calea credinței. ”Stătea ridicat în picioare pe treptele înalte și vorbea. Ne spune că toate câte sunt, cu toate pier; că tot ce pune trup după un timp se destramă și cum tot ce apare trece, ține doar o clipită, ființele și făpturile, cu toate, sunt altfel decât par a fi, căci sunt și nu, deopotrivă.” (p. 250), povestește fata una din multele vorbe de înțelepciune pe care Buddha la spune oriunde merge.

Dar pelerinul Kamanita și credincioasa Vasitthi mor și ajung în Paradis, fiecare renăscut în floarea lui de lotus, fiecare bucuros că jurămintele s-au reîntregit aici și că au ajuns în Gangele cerului. Însă călătoria de o sută de mii de cicluri în imperiul lui Buddha abia începe.

Sunt lecții de extras din această impresionantă carte care ne arată lumea altfel de cum o știm noi. Cea mai importantă pe care eu am extras-o (și care este și morala întâlnirii dintre Kamanita și Sublimul, înainte să moară) este că uneori răspunsul de află chiar în fața noastră.

”Kamanita este omul în căutarea împlinirilor lumești, care, după ce a fost martorul fragilității lucrurilor, își dorește, în schimb, eternele comori […]” – Sven Soderman – în Discursul de acordare a premiului, 1917 (coperta IV)

Cartea o gasiti online aici, la un pret foarte mic.

3