Recenzie: Primele cincisprezece vieți ale lui Harry August, de Claire North

Primele cincisprezece vieți ale lui Harry August

Literatura SF are suficiente resurse pentru a da la iveală povești originale. Este și cazul cărții Primele cincisprezece vieți ale lui Harry August, scrisă de Claire North, pseudonim al autoarei Catherine Webb. Narațiunea a primit, de la apariție, premii și nominalizări importante, dovadă că a prins pulsul publicului, a ajuns la cititori și, poate mai presus, reprezintă o poveste plauzibilă, chiar dacă este cât se poate de imaginară.

Harry August este un kalachakra, adică face parte dintr-o specie de oameni care trăiește mai multe vieți. De fecare dată când un astfel de personaj moare, renaște în locul din care a pornit în viața trecută. La finalul celei de-a 11-a vieți, Harry, care știe ce va urma, primește vizita unei copile din aceeași specie care îl anunță că lumea este pe cale de a se sfârși. Această scenă este poarta de intrare în celelalte existențe ale personajului principal.

Născut în baia unei gări, în 1919, în nord-estul Angliei, fiu al unei menajere concediate pentru că era gravidă în urma unui viol, Harry, abandonat, este adoptat de administratorul familiei Hulne. În timp ce prima sa existență este relativ anostă, intrarea în cea de-a doua reprezintă un adevărat șoc și de aici sunt declanșate evenimente care îl captează pe cititor cu fiecare filă, cu fiecare personaj nou care este introdus în scenă, cu fiecare epocă pe care viețile succesive ale lui Harry o traversează. De la faptul că în momentul în care realizează ce i se întâmplă eroul se sinucide până la decizia de a-și folosi abilitatea supranaturală pentru a călători în toată lumea nu este decât o chestiune de… câte o viață.

Harry încearcă să afle totul despre motivele care ar putea sta la baza „stării” sale atât de speciale. Așadar, povestea este una a căutării de sine, în orice vremuri. În cea de-a patra viață a personajului, de pildă, scriitoarea introduce un ingredient fără de care narațiunea nu ar fi fost la fel – iubirea. Harry o întâlnește pe Jenny, dragostea îl determină să-și deschidă sufletul, dar femeia, „comună”, îl crede bolnav mintal și așa ajunge într-un ospiciu. Dar, cum nimic nu este întâmplător nici în lumile lui Harry, aici află despre existența unui grup de persoane care au aceleași caracteristici cu ale sale și care fac parte din Cronus Club.

Unul dintre reperele originale ale poveștii este acela că sinuciderea devine, în cazul lui Harry, o manieră de a scăpa din situațiile imposibile dintr-o viață sau alta. Odată cu intrarea în cea de-a cincea viață și în Cronus Club, alte personaje și alte aventuri uimitoare se află în jurul lui Harry. Vincent, un kalachakra și el, încearcă să construiască o mașinărie capabilă să explice toate misterele Universului, dar pentru asta are nevoie să altereze timpul și să schimbe trecutul. Pentru scopurile sale, Vincent nu ezită să ucidă, iar Harry din nou scapă prin… sinucidere de încercarea lui Vincent de a-i șterge memoria.

Primele cincisprezece vieți ale lui Harry August este o poveste despre două planuri complexe: liberul arbitru și tabloul de emoții, de la prietenie și dragoste la ură și resentimente, pe care îl construiește fluiditatea existenței în jurul oricui, nemuritor sau nu.

Cumpără cartea Primele cincisprezece vieți ale lui Harry August, de Claire North de la Elefant, Cartepedia sau Libris.

2