libris.ro

Nevasta stearpă a unui rege celebru („Prinţesa statornică”, de Philippa Gregory)

După aproape 400 de ani, lumea încă este fascinată de dinastia Tudorilor. Din spatele unor destine spectaculoase ca acela al Annei Boleyn sau unor domnii faste ca aceea a lui Henric al VIII-lea, Philippa Gregory a decis să scoată la lumină figura tragică a soţiei dintâi a tatălui reginei Elisabeta I: Katherine de Aragon.

• printesa-statornicaCarte publicata in 2015 la Polirom
  • Colectia BIBLIOTECA POLIROM.Actual
  • Traducator: Ioana Georgescu
  • Numar pagini: 504
  • ISBN: 978-973-46-5270-9

Katherine a purtat la naştere numele Catalina. Era infanta Spaniei şi la vârsta de trei ani a fost logodită cu prinţul Arthur, fiul regelui englez Henric al VII-lea. A crescut conştientă că va fi prinţesă de Wales şi că urma să domnească „în acea ţară îndepărtată, umedă şi rece”. Credinţa ei a fost testată pentru prima oară atunci când viitorul socru a întâmpinat-o cu o insultă. Apoi logodnicul este doar un băieţandru. Mâncarea este ciudată, iar obiceiurile locului lasă de dorit. Încet şi cu greu, se adaptează la curtea Tudorilor şi viaţa ei cu Arthur începe să fie mai uşor de îndurat. Ba chiar dezvoltă pentru soţul tânăr şi studios o dragoste inocentă. În ziua când acesta moare, Katherine nu poate contempla decât un viitor sumbru: cum să fie regină şi să întemeieze o dinastie în astfel de condiţii? Soluţia este prin căsătoria cu moştenitorul tronului, fratele luminos dar răsfăţat al lui Arthur, Henry, viitorul Henry al VIII-lea. Părinţii ambelor părţi se opun cu vehemenţă; dar Katherine are un scop pentru împlinirea căruia va spune o mare minciună şi se va ţine cu străşnicie de ea. „Aceasta este una dintre poveştile mele preferate, despre un personaj istoric fascinant care evoluează într-o epocă fascinantă”, spune autoarea despre propria carte.

Gregory face o treabă excelentă cu portretizarea unui personaj mult mai puţin dramatic decât cele din jur, reuşind să facă din discreta Katherine de Aragon o adevărată eroină. Chiar dacă această anume eroină minte că mariajul cu Arthur nu s-a consumat şi ajunge astfel la tron. Perspectiva din care priveşte regina lucrurile este o adiere proaspătă în seria binecunoscutelor deznodăminte din această domnie tumultuoasă. Mai mult, mesajele pe care le transmite felul în care Katherine şi-a îndeplinit scopurile şi şi-a menţinut scara valorilor spun mult, în substrat, despre o epocă ce a însemnat mult mai mult decât jocurile de culise ale unei curţi medievale, ci întoarcerea unei întregi naţiuni către o nouă eră.

Conştientă de încărcătura preexistentă a temei, autoarea nici nu se concentrează pe acurateţea datelor şi nu-şi propune o carte-document, ci o poveste despre un destin. Princiar, este adevărat. Poate tocmai prin această calitate suscită interesul cititorului şi îl introduce direct în Anglia Tudorilor care aveau să schimbe ţara. Şi Katherine a fost parte din acest proces, chiar dacă l-a aprobat sau nu (mai degrabă nu…).

Cartea este somptuoasă graţie descrierilor de epocă, redate cu fidelitate şi care construiesc un tablou al unei lumi ce atrage şi astăzi. „La prima vedere, ne gândim la Katherine de Aragon ca la nevasta stearpă a unui rege celebru; dar în spatele scenei stă o istorie fascinantă”. Povestea spusă cu farmec de Philippa Gregory nu este doar antrenantă, ci conţine şi o lecţie: femeile în căutarea împlinirii destinului au schimbat de multe ori faţa Europei.

Cartea poate fi cumpărată online de la eMAG, libris sau elefant.

0