Victime colaterale („Zgomotul lucrurilor în cădere”, de Juan Gabriel Vasquez)

Autorul columbian Juan Gabriel Vásquez a ales o cale specială pentru a reda efectele dramatice ale deceniilor de trafic masiv de droguri asupra ţării sale. Cartea „Zgomotul lucrurilor în cădere”, care a câştigat premiul Alfaguara în Spania, se concentrează pe blocajul în teamă al unei societăţi cotropite de putreziciune şi luată cu asalt de corupţie, vădindu-se un reper în interiorul literaturii negre latino-americane, în special prin accentele pe rolul outsiderilor, al celor „care nu au văzut un gram de drog în viaţa lor”, într-o lume marcată de violenţă.

Povestea începe cu împuşcarea unuia dintre hipopotamii scăpaţi din colecţia celebrului Pablo Escobar, incident care îi declanşează povestitorului Antonio Yammara, locuitor al capitalei Bogota, amintiri de la mijlocul anilor 90, când întreaga ţară era o rană deschisă de războiul între carteluri şi statul columbian.

Contactul lui Yammara cu lumea întunericului se întâmplă prin intermediul personajului Ricardo Laverde, partener de billiard din localuri soioase, pilot „de obiecte care trebuie pilotate”, ieşit din închisoare, unde stătuse 20 de ani (aici intervine magistral întoarcerea în timp pe care o invocă autorul, prezentându-I pe bunicul lui Laverde, si el pilot în războiul Columbiei cu Peru, si pe viitoarea sotie a actualului infractor, Elaine, străina care sosea în anii 60 cu US Peace Corps pentru a-şi afla destinul).

Este prezent, concentrat în persoana sinistrului Mike Barbiero, un voluntar american „amabil până la impertinenţă”, sindromul rolului jucat de o generaţie întreagă de aventurieri nord-americani în traficul cu droguri din Columbia. Trimişi „să lase o urmă”, aceştia chiar asta au făcut: au instruit pe toată lumea cum se cultivă cele mai bune frunze sau cum se transformă pasta de coca în munţi de praf letal. Pe fundalul povestirii, Yammara suferă de stres post-traumatic, relaţia cu soţia este în declin, în timp ce la orizont creşte conexiunea cu fiica lui Laverde.

Una dintre scenele memorabile ale cărţii este aceea în care o eroare de pilotaj devine simbolul mizei uriaşe pe care o implică traficul cu stupefiante. Pentru bunicul lui Laverde, „avioanele erau ca nişte zeităţi greceşti, totdeauna punându-i pe oameni la locul lor şi netolerând aroganţa umană”. În schimb, pentru nepotul ratat, „o persoană este fericită până o dă în bară cumva şi nu mai este cale de întoarcere la ce a fost cândva”. O scară a valorilor cu diferenţe majore în doar două generaţii.

Cartea lui Vasquez vorbeşte despre alegeri, cu precădere despre cele greşite şi deopotrivă despre cele silite de împrejurări asupra cărora eroii săi nu au niciun control. Autorul nu polemizează, dar punctează faptul că legea este subţire şi permisivă, în ţară nu s-a schimbat mai nimic, iar victimele colaterale continuă să rămână la ordinea zilei.

Cartea poate fi cumparata cu reducere si transport gratuit de la eMAG sau de la libris.

0