Viața ca o treaptă a speranței

,,O parte din arta de-a trăi depinde de capacitatea de a ne combate neputința”.

Și dacă e adevăratRecenzie la cartea Și dacă e adevărat…, de Marc Levy

Are Franz Kafka o frază definitorie pentru acel verbum mentis al stării de a fi în permanentă căutare: ,,Atâta timp cât nu încetezi să urci, treptele nu se vor termina; sub pașii tăi care urcă, ele se vor înmulți la nesfârșit. O imagine mutuală, simbolică, se perpetuează în acest sens și în paginile cărții ,,Și dacă e adevărat…” de Marc Levy, cu o accentuare a trărilor cotidiene de o aleasă îngemânare între iubire și speranță.

Arhitect la bază, Marc Levy debutează în anul 2000 cu acest roman scris pentru fiul lui. La scurt timp, ,,Și dacă e adevărat…” devine un succes remarcabil, cartea fiind tradusă în peste 40 de limbi și ecranizată de Steven Spielberg, iar autorul va fi cel mai citit scriitor francez din toate timpurile. Norocul debutantului? Nu. De ce? Pentru că…

Sunt puțini scriitori care la prima carte reușesc să uimească prin profunzime, prin claritatea discursului epic, prin construcția amplă a personajelor, cu atât mai mult cu cât întâlnim aici situații și contexte legate cursiv, fără bruște devieri ori întreruperi ale filmului ce se derulează prin ochii cititorului. Cu alte cuvinte, o poveste, dar și o povață despre viață și despre iubirea de dincolo de granițele capacității umane de înțelegere.

În urma unui accident, medicul intern Lauren intră în comă. După câteva luni, mama acesteia îi închiriază apartamentul arhitectului Arthur. Nimic neobișnuit, am putea spune – până aici. Dar, într-o zi se întâmplă atingerea speranței, care va germina de o parte și de alta a personajelor principale până la ultimul cuvânt din scriere. De fapt, ,,Și dacă e adevărat…” este un roman aproape circular, care începe cu apariția morții și care se încheie cu apariția vieții. Iar toată esența cărții lui Marc Levy este concentrată în această frază (inserată în primele pagini și reiterată identic la sfârșit – numai că din perspective diferite, dar cu scopul suprem al aceleiași împliniri): ,,Ce-o să-ți spun nu e ușor de înțeles, e imposibil de admis, dar dacă ai vrea să-mi asculți povestea, dacă ai vrea să ai înceredere în mine, atunci poate că vei sfârși prin a mă crede și asta e foarte important fiindcă ești, fără să știi, singura persoană din lume cu care pot împărți acest secret.

Pornind de aici, valențele iubirii capătă cu totul alte forme și aduce viața ca o treaptă a speranței. O speranță cu dublu rol și înțeles. În primul rând, suntem în fața speranței de a trăi, iar în al doilea rând vorbim despre speranța de a trăi acea iubire nemaiîntâlnită, definitorie, neașteptată și unică prin excelență.

Experiența începe atunci când lui Arthur îi apare corpul nematerializat al lui Lauren – care iese din dulapul de la baie în timp ce corpul ei fizic se afla într-un spital. Uimire. Confuzie. Gesturi. Trăiri greu de priceput pentru personajul masculin, greu de crezut, de închipuit. Dar, totul se întâmplă. În cele din urmă, cei doi încep să aibă o relație între două lumi, cu momente de împlinire și dezamăgire, cu clipe de îndoială și fericire, cu nebunii și mirări dintre cele mai captivante, toate înscriindu-se în tonalitatea perceptivă a realității. Dar, oare ce este realitatea? Și cu ce diferă realitatea mea de a ta? Cum o percepem?

Întrebări la care răspunsurile sunt multiple, însă pe care în această carte le regăsim integrate și alăturate sensurilor importante ale vieții – de fapt. ,,Și dacă e adevărat…” ne descrie viața și importanța fiecărui moment al ei: ,,Uită-te bine la tot ce există în jurul nostru: apa mânioasă, pământul căruia puțin îi pasă de ea, munți dominanți, copaci, lumina care în fiecare clipă a zilei își schimbă intensitatea și culoarea, păsări ce zboară deasupra capetelor noastre, pești ce încearcă să nu cadă pradă a pescărușilor, vânând în același timp alți pești. Există toată această armonie de zgomote, zgomotul valurilor, cel al vântului, cel al nisipului; și apoi, în mijlocul acestui incredibil concert de vieți și de materii, suntem tu și eu, sunt toate ființele omenești care ne înconjoară. Câte dintre ele vor vedea ce ți-am descris eu acum? Câte își dau seama de privilegiul de a se trezi și a vedea, de a simți, pipăi, auzi?.

Finețea psihologică din dialogurile sau descrierile realizate în carte este de departe acel ceva de a te face să citești fiecare pagină ca și cum ai fi fost transpus în poveste. Tentantă integrare a simțurilor! Ca aici: ,,Să identifici fericirea când se află la picioarele tale, să ai curajul și hotărârea de a te apleca pentru a o lua în brațe… și a o păstra. Asta-i inteligența inimii. Inteligența singură, fără aceea a inimii, este doar simplă logică și nu e mare lucru de ea sau ,,Nimeni nu este proprietarul fericirii, unori ai norocul să ai un contract de închiriere și să fii locatarul ei. Trebuie să-i plătești foarte regulat chiria, altfel ești evacuat foarte repede.

Emoționante și pline de remușcări existențiale, scrisorile către Arthur lăsate de mama lui înainte de a trece în lumea de dincolo, dar și secvențele complotului de la spital, cercetările polițienești și ,,trezirea” de după, întregesc construcția acestei scrieri și adâncesc tot mai mult întrebarea ,,Și dacă e adevărat?”, lăsând finalul unei game nesfârșite de construcții cognitive și de incursiuni în gândurile fiecăruia dintre noi.

În esență, romanul lui Marc Levy este despre conștiință, despre conștientizare, despre lecțiile vieții și despre cum nu trebuie să ne pierdem în viață printre lucruri și fapte lipsite de consistență, ci să ne aducem nouă, ca oameni, ceea ce este cel mai important – împlinirea: ,,Mi-ai dat ceea ce eu nici nu bănuiam; nu-mi închipuiam înainte de a trăi prin tine că iubirea poate aduce atâtea lucruri așa de simple. Nimic din ce-am trăit înainte de tine nu valora nici cât o singură secundă din cele trăite de noi împreună. Vreau să știi pentru totdeauna cât de mult te-am iubit; nu știu spre ce tărâmuri plec, dar dacă există un altundeva, voi continua să te iubesc acolo cu toată puterea și bucuria cu care mi-ai umplut tu viața”.

Lectură plăcută!

Recenzie de Adrian Stângă

Cartea Și dacă e adevărat…, de Marc Levy poate fi cumpărată cu reducere de la Elefant, Libris, eMAG sau Cărturești.