Tăcerea, dar nu și liniștea (recenzie la cartea “Zăpada”, de Orhan Pamuk)

zapadaOrhan Pamuk – Zăpada, trad. Luminița Munteanu, ed. Curtea Veche, 2008

Orhan Pamuk (n. 1952) este un scriitor de origine turcă, care a primit Premiul Nobel pentru Literatură în 2006. Printre cele mai cunoscute romane ale sale se numără: „Cartea Neagră”, „Mă numesc Roșu”, „Fortăreața albă” sau „Muzeul inocenței”. Eu v-am recenzat, mai demult, Fortăreața albă unde vă spuneam că Pamuk este un autor excelent care merită urmărit. Nu am reușit să-l mai citesc fiindcă am avut altele la rând, dar iată că am terminat Zăpada de curând. M-a atras și titlul, deoarece, ca și pe personalul principal Ka, iubesc zăpada foarte mult, de la primii fulgi, până la tăcerea care se așterne odată cu ea.

Poetul nefericit, semi-ratat, Ka, venit din Frankfurt, la înmormântarea mamei sale în Istanbul, se oprește și-n Kars, în primă instanță, pentru a documenta povestea sinuciderilor unor tinere islamiste care au fost forțate să renunțe la broboada islamistă. Kars nu e tocmai orașul ideal unde să locuiești, din cauza rivalitățile dintre militanții islamiști și sistemul laic, islamiștii fiind mereu găsiți vinovați de ceea ce se întâmplă. Unul dintre personajele cele mai căutate de autorități (pentru presupuse morți), este Lacivert. El pare să aibă un important rol în viața lui Ka, deoarece e amantul sorei lui Ipek – iubita lui Ka pentru trei zile, Kadife. Dar și Ipek, o tânără frumoasă, cum o descrie autorul de multe ori, a avut relații strânse cu Lacivert.

Cert este că revenirea în Kars, unde o întâlnește pe femeia pe care a dorit-o din tinerețe, dar și alți prieteni ai copilăriei, îi face bine din punct de vedere al creativității, deoarece, datorită lor, dar și zăpezii, Ka reușește să adune 19 poeme, după ce nu a mai scris de multă vreme. Altfel, viața i se va schimba dramatic, încă din prima zi, când directorul Institutului Pedagogic este asasinat în fața sa. Într-un oraș unde tensiunea dintre islamiști, kurzi și laici crește pe zi ce trece, între grupările secrete care încearcă să afle totul, într-un oraș unde zeci de șomeri petrec timpul prin baruri, uitându-se la telenovele turcești, vizita unui occidental nu pare deloc potrivită. Într-una din zilele de izolare a orașului, la Teatrul Național are loc prima transmisie în direct, care se încheie cu un Puci, unde mai multe persoane își pierd viața. Puterea este preluată de un grup laic, avându-l ca și conducător și inițiator al relelor pe actorul Sunay Zaim, care joacă un rol important în roman.

Pe fondul acestor revolte, crime, nedreptăți, rămâne doar zăpada care cade încet, încet. Și cele 19 poeme.

Ka a contemplat cu admirație lumina care se revărsa din felinarele anemice, vag portocalii, precum și din neoanele slabe aflate în dosul vitrinelor înghețate, pentru a se răsfrânge apoi asupra zăpezii îngrămădite pe ramurile moșmonilor și ale platanilor și pe stâlpii de electricitate, de ale căror muchii atârnau țurțuri mari de gheață. Zăpada cobora din cer într-o tăcere, oarecum sacră, și nu percepea decât sunetul nedefinit al propriilor pași și răsuflarea sa grăbită. Nu se auzea lătrând nici un câine. Aveai sentimentul că te aflai la capătul lumii și că totul, întregul univers se concentrase asupra ninsorii”. (p. 177)

Ka își păstrează nefericirea cu care a sosit în oraș, deși timp de trei zile a găsit fericirea alături de Ipek, cu care fusese pe punctul de a pleca în Germania. Însă destinul își joacă propriul său joc.

Dacă vrei să citești și tu cartea, o poți cumpăra cu reducere, de aici.

4