Recenzie la cartea Crede-mă când mint, de J.P. Delaney

Crede-mă când mint

În Crede-mă când mint, Claire Wright nu este ceea ce se poate numi eroina ideală. Studentă la actorie, o britanică „rătăcită” peste Ocean în căutarea marii șanse, prinde primul job pe care îl găsește. Pe scurt, se angajează la o firmă de avocați specializați în divorțuri, pozând într-o fată numai bună de agățat pentru soți numai buni de demascat. Dar la un moment dat, unul dintre clienți devine subiectul unei investigații criminale și jocul în care se simte bine Claire se schimbă complet, devenind un rol cu valențe mortale. „Uneori, când porți o mască pentru prea mult timp, ajunge să se lipească de piele”. Sună a „Florile răului”? Ei bine, Beaudelaire nu este departe de sensurile profunde pe care le atinge Delaney.

Întunecată, seducătoare, atrăgătoare, plină de suișuri și coborâșuri, dar și de întorsături inspirate, povestea din Crede-mă când mint face cinste faimosului debut al lui Delaney, „Fata dinainte”, bestseller tradus în peste 40 de limbi.

Claire este greu de „citit”, ceea ce captivează. „Asta nu se numește minciună. Asta înseamnă să te porți onest în circumstanțe imaginare. Ceea ce, după cum vei descoperi, este ceva foarte diferit”. Aura misterioasă în care plutește pe ape tulburi eroina principală nu o părăsește nicio clipă, autorul pricepându-se de minune să facă din aceste „oglinzi paralele” ale personajului principal un punct focal al cărții. Claire pur și simplu nu lasă cititorul să deducă încotro merge complotul, părând că nu-l gestionează în niciun fel, dar nici nu-l părăsește. Ceva o ține captică în această lume aburită, cu butaforie complicată. Și întotdeauna reușește să scoată maximum din situațiile în care se află; deci nu doar se descurcă, ci are și de câștigat, chiar dacă uneori doar experiență. Este o atitudine aproape masculină această detașare și mai ales capacitatea lui Claire de a face față întregii game de emoții dark în mijlocul cărora aterizează.

Ca orice narațiune care are nevoie de mult suspans, Crede-mă când mint este scrisă într-o proză scurtă, aerată, care pune în prim-plan acțiunea și complotul. De asemenea, personajele care o secondează pe Claire nu sunt cu nimic mai prejos din perspectiva aurei de mister și a seducției implicite. Patrick, ținta operațiunii de demascare de la care pleacă întreg eșafodajul narativ, îi scapă lui Claire printre degete și chiar începe s-o scuture bine în convingerea ei că este doar un alt derbedeu bun de dus în fața judecătorului. De altfel, aproape nimic din ceea ce se prezintă în primă instanță nu este ceea ce pare, nicio întorsătură de situație nu este previzibilă și nicio pagină de lectură nu duce lipsă de fiori.

Peste toate, ca un nor negru, omorul…

Cumpără cartea Crede-mă când mint, de J.P. Delaney, cu reducere, de la Elefant, Libris sau Cartepedia.

1