Recenzie la cartea Gânduri de pe o planetă nervoasă, de Matt Haig

Gânduri de pe o planetă nervoasă

Urmare a succesului cărții „Câteva motive să iubești viața”, cartea lui Matt Haig Gânduri de pe o planetă nervoasă este o variațiune pe aceeași temă, întrucât autoul, revelat aproape un expert al gestionării depresiei, propune un ghid, onest și plin de umanitate, de a face față lumii modern.

Din postura sa de autor cu notorietate, Haig a primit de la numeroși cititori propriile povești cu angoase, episoade de anxietate, în general lupta omului obișnuit cu lumea „nebună” în care trăim cu toții. Într-un fel, se poate spune că Gânduri de pe o planetă nervoasă este un răspuns dat de Haig acestor oameni care s-au deschis spre el, așadar un volum cvasi-epistolar.

În capitole scurte, într-o manieră concisă, care nu lasă loc de multe interpretări, cu o scriitură densă și coagulată, Haig dă în Gânduri de pe o planetă nervoasă „indicații” de supraviețuire nervoasă celor asaltați de telefoane mobile, social media, stres la locul de muncă, știri, presiune socială. Tonul său este deopotrivă liniștitor, dar sfatul este urgent de urmat. „Scopul cărții nu este acela de a releva faptul că suntem cu toții condamnați, pentru că avem Twitter pentru asta. Dar dezordinea nu este individuală, este socială. Este globală”, argumentează Haig.

Gânduri de pe o planetă nervoasă – o carte ”medicament”

Autorul este convins că, lăsată în voia sa, lumea modernă poate cauza daune ireparabile sănătății mentale a individului. Cartea pendulează între subiecte și teme, identificând problemele, oferind indicații și uneori presărând lectura cu liste de lucruri mici, dar benefice, care ar trebui menținute în prim-planul atenției. „Încerc să scriu despre zăpăceala potențială a minții alcătuind un volum care este el însuși zăpăcit”. Într-adevăr, cartea pare o oglindă a epocii „pe repede înainte”, produs al unei minți hiperactive, așa cum trebuie să fie cea a atâtor oameni care fac față vieții contemporane.

Vezi și recenzia noastră la altă carte scrisă de Matt Haig- Cum să oprești timpul

Chiar dacă nu aduce, în mare, noutăți – „Niciodată în istoria omenirii nu au fost la îndemâna omului atâtea servicii șpi produse destinate scopului de a ne face să arătăm tineri și atrăgători” – a vedea toate aceste elemente adunate împreună este un tablou vast, de multe ori înfricoșător, al perspectivei pe care trebuie s-o cuprindă fiecare dintre noi. Cu aceleași date biologice pe care le aveam în urmă cu 500 de ani.

Un detaliu cel puțin interesant al cărții este acela că scriitorul are capacitatea de a recunoaște în scris că de multe ori este depășit de situațiile de viață, că are momente și episoade în care nu izbutește nici el însuși să-și urmeze propriile sfaturi. Ca urmare, fără pretenția de a face terapie sau de a le ști pe toate, Haig propune un ghid care să-l facă pe omul epuizat de lumea pe care a construit-o să se simtă „puțin mai bine”. În final, tot pentru a o putea lua de la capăt.

Cumpără cartea Gânduri de pe o planetă nervoasă, de Matt Haig, cu reducere, de la Elefant, Libris sau Cartepedia.

13