Recenzie la cartea Alb letal, de Robert Galbraith

Alb letal

Alb letal. Pasionată de thriller, cu scriitura complexă și incitantă care a făcut din „Harry Potter” un uriaș succes mondial, scriitoarea britanică JK Rowling intră, sub pseudonimul Robert Galbraith, în inima unei lumi avide de faimă dar care după ce o obține nu o poate gestiona.

Alb letal este cea de-a patra carte pe acest segment a scriitoarei, care îl are în prim-plan pe același veteran devenit detectiv Cormoran Strike, însoțit, ca întotdeauna, de ajutorul său din agenție, Robin Ellacott. Povestea, derulată pe mai bine de 600 de pagini, este aproape epică și are ca fundal Jocurile Olimpice din 2012, de la Londra. În spatele evenimentului se află un păienjeniș politic de neimaginat, o saga a accederii la putere și a neputinței de a o menține odată obținută. Intervin intrigile, jocurile sorții, conservatori retrograzi, laburiști corupți, activiști cu interese ascunse. Conflictele sunt de toate felurile – sociale, economice, morale, politice. Pe deasupra, cei doi protagoniști au ceea ce se numește viață personală, chiar amoroasă, cu alt alai de complicații.

Strike este un personaj de o complexitate remarcabilă – plin de contradicții, dar și de principii, cu repere morale, dar apt să se plieze într-o lume labirintică. O dovedește chiar reorientarea sa profesională. Fost jucător de box și polițist cu un picior amputat, și-a pierdut mama de mic. Așa a ajuns nu doar în armată, ci și un suflet pierdut, mereu în căutarea căldurii și stabilității unui cămin. În același timp, este un fel de outsider care cunoaște foarte bine tenebrele răului. După ce a investigat cu succes unele cazuri răsunătoare, Strike se află în situația de a fi prea cunoscut și vizibil pentru a se mai putea apuca de treburi serioase fără ca notorietatea să stea în calea investigațiilor. Dar crima, detaliată pe aproape jumătate din carte, se petrece. Iar complotul se așază temeinic, crescut „la foc mic”, captivant, dens, ramificat.

„Firul roșu” al întregului eșafodaj literar din Alb letal se vădește a fi tensiunea sexuală dintre șef și subalternă. În timp ce Strike tinde spre femeie ca spre Farul din Alexandria, Robin nu pare să înțeleagă despre ce este vorba în atitudinea detectivului. Echilibrul precar dintre cei doi este susținut cu măiestrie de Galbraith/Rawling, care punctează savuros și defectele personale ale investigatorului, și seria de femei care „se îndrăgostesc de farmecul său aspru”. Dar Strike are o teamă instinctivă de a-și lua angajamente afective de durată, ceea ce dublează doar pentru a complica setea sa de a se stabili într-o familie proprie.

În exteriorul acestor adâncuri personale se repetă reluări de la zero ale anchetei, dezvăluiri-surpriză, criminalitate de mai toate felurile, o lume care doar pare albă, dar care este, în spatele tuturor irizațiilor, un păienjeniș de defecte umane.

Romanul Alb letal, de Robert Galbraith poate fi cumpărat online de la Elefant, Libris sau Cartepedia.

0