Recenzie la cartea Darul stelelor, de Jojo Moyes

Darul stelelor

Una dintre rețetele de succes ale unei povești este, fără îndoială, adevărul de la care pornește. Jojo Moyes a demonstrat deja faima pe care o poate căpăta ficțiunea de bună calitate, așa că în Darul stelelor narează un șirag de episoade fermecătoare ale unei vindecări care s-a petrecut în viața reală, într-o manieră care a consacrat autoarea de ceva vreme.

În Darul stelelor, cinci femei decid să împartă… cărți în zonele muntoase din Kentucky, într-o vreme în care doamnele sunt de foarte puține feluri: măritate, nemăritate și furnizoare de plăceri. Așadar, într-o lume ostilă, într-o zonă ostilă, într-o societate ultraconservatoare care deja este înrăită de Marea Criză a anilor 1920, un program lansat de președintele Franklin D. Roosevelt și Prima Doamnă, Eleanor, are nevoie de punere în aplicare. Grupul care intră în acțiune se numește Horseback Librarians of Kentucky, este condus de apriga Margery O’Hare și include femei dispuse să urce în șa și să ducă lumina cărții acolo unde are cele mai mici șanse să pătrundă. Printre primele voluntare este Alice, eroină principală a poveștii spuse de Moyes, cu repere biografice care n-ar lăsa să se întrevadă de ce s-a apucat: la un moment dat, Alice, englezoaică, s-a măritat din plictiseală și din impuls cu un bogătaș, Bennett Van Cleve, fiul proprietarului unei mine. A traversat jumătate de lume și a continuat să se plictisească, rămânând străină de viața reală. Socrul este cu ochii pe ea, soțul n-o lasă să miște prea departe de patul nupțial, iar tânăra are un acces de rebeliune care va deveni o cauză. Așa ajunge în echipa lui Margery.

De la primele călătorii intervin acuratețea și farmecul cu care Moyes reușește să descrie lumea spre care se îndreaptă călărețele. Oameni, chipuri, existențe, sălbăticie și bunătate, locuri de o splendoare sfâșietoare și situații crâncene, totul este redat cu detalii care transportă cititorul în mijocul unei lumi care cu siguranță a fost. Peste toate acestea se suprapun poveștile personale ale temerarelor femei. Margery este un fost copil scăpat dintr-un cămin abuziv, transformat într-o adultă dură ca granitul, dar bună ca pâinea caldă. Vorbește puțin și stie să iubească mult, chiar dacă îl ține la distanță pe pompierul Sven. La rândul ei, Alice se atașează progresiv de proprietarul librăriei care furnizează „stelele” lecturii.

Lumea începe să vorbească despre aceste femei în aceeași măsură în care lui Alice începe să i se consolideze un curaj de care nu se știa capabilă. „Nu contează cât ești de deșteaptă, cât de bune sunt argumentele tale sau cât de mult mai bună ești decât bărbatul și punct. Întotdeauna îți poate închide gura cu pumnul. Până înveți cum să ripostezi”, spune Maureen.

În timp ce Margery se vindecă de aversiunea faă de căsătorie, eroina principală uită de plictiseala maritală, de lipsa de scop, se vindecă de nepăsarea distantă și ajunge să ia partea locuitorilor în fața socrului exploatator, care le pune viața în pericol. Așadar, iubire, prietenie, violență domestică, oameni buni dispuși să se împotrivească abuzului, puterea lecturii de a schimba lumea, iată doar câteva dintre temele majore pe care Moyes le-a „înfășurat” în descrieri de poveste.

Romanul Darul stelelor, de Jojo Moyes poate fi comandat cu reducere de la Elefant, Cartepedia sau Libris.

1