Recenzie la cartea Inovatorii, de Walter Isaacson

inovatorii

Lăsate oarecum „în umbră” de starlete insignifinte și povești de alcov irelevante, marile minți ale cercetării și ionovării nici nu-și doresc, se pare, prim-planul reflectoarelor, fiind mai predispuse să se bucure în taină de idei care, odată puse în practică, schimbă societatea.

Lumea contemporană pare să fi depășit, cel puțin în parte, pe partea vestică în special, conceptul că o revoluție trebuie neapărat să umple străzile cu sânge. Există și atfel de revoluții, iar marile schimbări trecute în revistă de cartea lui Isaacson trec prin revoluția digitală, care și-a îndeplinit, cel puțin în parte, promisiunea de a elibera lumea. Într-un soi de ciudată echilibrare a balanței mondiale, ceea ce i-a îmbogățit pe câțiva a dat putere în plus tuturor celorlalți, care pot, cum spune autorul, „să se bucure de o experiență sublimă de fiecare dată când deschid computerul”.

Până aici, însă, a fost nevoie de minți vizionare, luminate, creatoare dincolo de șabloane, de epoci și de tendințe.

Undeva, cândva, a fost „opera” lui Mary Shelley, Frankenstein, un monstru „cusut” care combina tehnologia cu viața. Ideea a fascinat în continuare, iar viața creată de om a trecut (inevitabil?) prin aplicațiile militare din secolul trecut, marcat de războaie, apoi la computerul Colossus, care a decriptat codurile germane. Apoi au venit microcipurile anilor 1960, iar restul este istorie… contemporană. Cine se mai poate lipsi astăzi, în profesie sau în viața personală, de ceea ce au creat, indiferent de scop, marile minți care au dus lumea înainte în forma pe care o știm astăzi, complet și implacabil diferită de cea de acum câteva decenii?

Pentru a ilustra faptul că societatea contemporană este, practic, o cooperare transnațională și o reuniune suprastatală de genii, hackeri și guverne, Isaacson compară acest edificiu cu o catedrală – simbolistica legată de creația divină fiind, cumva, subînțeleasă. Departe, așadar, de o înșiruire (de tip Google…) a unor realizări ale minților vizionare ale ultimului secol, autorul aduce aceste creații mai aproape de percepția cititorului, prin analogii inspirate sau prin apelul la înaintași cu nimic mai prejos, deși mai puțin celebri decât vedete create peste noapte, cum au fost precursorii Silicon Valley, mult mai puțin urmăriți pas cu pas de opinia publică, gânditori bine ascunși care au pus fire cap la cap și au inventat legăturile dintre ele până la ceea ce este astăzi atât de ușor de manevrat.

Nu lipsesc din Inovatorii, cartea lui Isaacson esențele întunecate, care întotdeauna dublează orice rază de lumină de pe parcursul societății omenești, „dark web” fiind doar un exemplu. Nu lipsește din tabloul „fericirii electronice” nici ilustrarea cu exemple concrete a felului în care ajung să schimbe lumea anumiți obsedați de muncă, inadaptați social, retrași până la autoexcludere, hipioți cu idei extreme împotriva noțiunii de comerț pe scară largă. Unele dintre personajele pe care le evocă autorul sunt sumbe, altele luminoase, unii sunt vizionari, alții tehnocrați, dar, una peste alta, marea inovație se petrece prin combinația acestor caractere care se resping doar aparent.

În final, Inovatorii este o definire a erei pe care o parcurgem din perspectiva descoperirilor de care s-au dovedit capabili inadaptații lumii, oameni pe care societatea s-a grăbit de regulă să-i eticheteze și de multe ori să-i excludă și care au sfârșit prin a o cuceri prin inteligența lor sclipitoare.

Cartea Inovatorii, de Walter Isaacson poate fi comandată online de la Elefant, Libris sau Cartepedia.

6