Recenzie: “Pădurea norvegiană”, de Haruki Murakami (Editura Polirom)

padurea-norvegianaHaruki Murakami – Pădurea norvegiană, trad. Angela Hondru, ed. Polirom, 2012

Titlul romanului, care, aparent, m-a dus cu gândul la o pădure (nu neapărat norvegiană) înzăpezită și periculoasă, este inspirat de cântecul Norvegian Wood interpretat de formația Beatles. Care, de altfel, are o foarte mare importanță în psihologia personajelor principale. El poate avea rolul și de liant dintre trecut și prezent, dintre uitare și reamintire etc.

În plan principal îl avem pe tânărul Watanabe. În jurul lui se învârte întreaga acțiune, povestea fiind spusă din perspectiva acestuia, însă la mulți ani de când s-au petrecut evenimentele. Pentru el poate fi o întoarcere în trecut, pentru noi este prezentul adus în fața noastră de autor.

Watanabe trăiește o experiență neplăcută în adolescență. Trioul format de el, colegul lui, Kizuki, și prietena acestuia, Naoko (toți având vârste cuprinse între 16 -17 ani), se destramă o dată cu sinuciderea lui Kizuki. O sinucidere care lasă multe semne de întrebare în inima părinților lui, iubitei și, implicit, celui mai bun prieten al său, Watanabe. Repercusiunile de neimaginat se ”instalează” la nivel psihologic. O moarte care schimă destinele celor doi: Naoko și Watanabe. Dramatismul este prezent aproape în fiecare pagină a cărții.

Watanabe își vede de viața sa. Ajunge la facultate și începe să se confrunte cu obișnuitele probleme de cămin. Duce o viață liniștită, cu cărți, muzică veche etc. și condimentată, cel puțin o perioadă, de colegul său ”Cavaleristul”. Într-o zi o întâlnește pe Naoko, după un an și ceva de la dispariția prietenului său. Duminica devine ziua plimbărilor în oraș cu frumoasa Naoko. După o perioadă, ceva se întâmplă între ei iar mai apoi aceasta dispare subit. Viața lui merge mai departe cu poveștile căminului, a facultății, a prietenului lui Nagasawa (un tip foarte isteț, dar insensibil). Intervine în viața lui o persoană care ajunge să aibă un rol important. Este vorba despre tânăra și energica Midori.

Naoko, pe care jură să o protejeze, rămâne, totuși, una dintre cele mai importante persoane din viața sa. Ea s-a internat într-un sanatoriu mai neobișnuit în vârful munților, Căminul Ami. Un sanatoriu unde oamenii vin să învețe să trăiască și să-și accepte propriile metehne. Aflăm mai departe că moartea lui Kizuki a jucat un rol foarte important și pentru Naoko, acum la 20 de ani și foarte fragilă din punct de vedere psihologic. Viața lui Watanabe continuă să se ”deruleze” pe două planuri. Unul ce include căminul, aventurile cu  Nagasawa, revoluțiile studențești și unde rolul lui Midori devine din ce în ce mai important. Celălalt se referă la vizitele făcute lui Naoko și Reiko (colega de cameră a fetei, pacientă de șapte ani și o femeie foarte isteață, dar cu un trecut nefericit), scrisorile primite de la cele două și speranța recuperării lui Naoko – o speranță din ce în ce mai slabă.

Watanabe este un personaj chinuit de dramele trecutului, care încearcă să protejeze puținele persoane care înseamnă ceva pentru el. Salvatorul însă, deoarece nu poate lupta cu legile nescrise ale vieții (sau ale destinului), nu reușește să scape de la moarte pe toată lumea. Dragostea încearcă să-și găsească loc în viața personajelor principale, dar suferința, remușcările, amintirile urâte își fac loc și spulberă orice posibilitate de happy-end.

Cumpara cartea cu reducere de aici + transport gratuit.

0