litera.ro

Rebeliune feminină (recenzie la cartea „Se numeşte pasiune”, de Alawiya Sobh)

Sunt eşecurile femeilor din Liban o consecinţă a lipsei lor de forţă sau împrejurările unei societăţi marcate de violenţă şi intoleranţă, care le-au oprimat dintotdeauna, le împiedică succesul? Alawiya Sobh argumentează, în cartea ei premiată, „Se numeşte pasiune”, a doua variantă.

• se numeste pasiuneCarte publicata in 2015 la Polirom
  • Colectia BIBLIOTECA POLIROM.Actual
  • Traducator: Nicolae Dobrisan
  • Numar pagini: 256
  • ISBN: 978-973-46-5268-6

Aceasta este povestea unor destine care reflectă tragedia şi distrugerea ca puncte focale ale evoluţiei unei ţări. Naraţiunea surprinde drama unui popor care trece printr-un război civil, invazii străine şi escaladarea până la acut a violenţelor armate. Cititorul este pus în faţa vieţilor unor personaje diverse, unele dintre ele scăpând pur şi simplu, altele depăşindu-şi condiţia, iar altele eşuând. „Personajele femei percep în forme diferite ce se întâmplă. Unele au visat ca situaţia lor să se schimbe şi au fost dezamăgite de aşteptarea în zadar. Deşi nivelul lor de dezamăgire este mai mic decât al generaţiilor anterioare ale căror destine au curs în aceeaşi direcţie, faptul că lumea s-a schimbat dar realităţile lor nu le sporeşte nemulţumirea interioară. Legile care le discriminează pe femei sunt în continuare în vigoare, fundamentalismul înfloreşte. Toate acestea pe fundalul unei societăţi marcate de violenţă. Încerc să reflect toate acestea adăugând şi accente de ironie; unele pasaje te pot face să plângi, altele să râzi din nou”, spune autoarea.

Reprezentantă a feminismului încă atât de încercat în societatea pe care o reprezintă, Alawiya Sobh consideră, de pildă, că imaginea maternităţii în literatura arabă este marcată de clişee: „Mamele sunt supuse, lipsite de putere, îndelung răbdătoare, tăcute. Am încercat să le eliberez de aceste stereotipuri, creând personaje cărora le-am dat glas”. Mai departe, autoarea contraatacă ideea că scrisul său are accente senzaţionaliste: „Vreau să explorez relaţiile dintre personajele mele feminine şi masculine. Bineînţeles, sexualitatea este o parte importantă a acestui demers. Scenele pe care le creez invocă pe deplin caracterul paternalist al relaţiilor intime, arhaismul încă prezent şi amprenta violenţei sexuale. Abordez tabu-urile în materie ale unei societăţi arhaice, vorbesc despre sexualitate reprimată şi despre teama pe care bărbaţii o manifestă faţă de trupul femeii”.

Pe aceste coordonate de instabilitate socială şi politică evoluează Nahla, o tânără musulmană crescută într-o familie tradiţionalistă. Este frumoasă, inteligentă şi din acest motiv rebelă, decisă să lupte cu conformismul şi înapoierea la care sunt condamnate femeile. Nahla se îndrăgosteşte de Hani, un creştin pe care intenţionează să-l ia de bărbat. Ce poate fi mai condamnabil într-o lume intolerantă? Obligată să se mărite cu un musulman, Nahla îşi afirmă rebeliunea întâlnindu-se cu alţi bărbaţi. Sunt experienţe amare, care o rănesc, surogate ale adevăratei pasiuni interzise. Care la un moment dat, când Nahla ajunge femeie în toată firea, învinge; poveste de dragoste cu Hani se reaprinde şi se reia.

Cartea poate fi cumparat online, cu reducere, de la elefant sau de la libris.

0