Recenzie: Splat, un cotoi ca un zgâmboi, de Rob Scotton

Splat

Autorul celebrei și foarte popularei serii cu aventurile oiței Russell scoate din nou din jobenul imaginației un personaj care a cucerit imediat inimile tuturor cititorilor, mari și mai ales mici: pisica Splat.

Pentru micuții care au acasă ca animal de companie o felină căreia nimic nu-i place mai mult decât să lenevească și să se joace, este lesne de imaginat șocul pe care îl trăiește Splat atunci când află că trebuie să meargă… la școală. În principiu, nu are nimic împotrivă, dar devine aproape anxioasă când se gândește la ieșirea din zona de confort și mai ales la ce va găsi în noul spațiu. Dacă nu-i va fi bine? Dacă nu va ști să se poarte și va face pozne (cu consecințe…)? Dacă nu va reuși să se împrietenească cu nimeni și va sta, mustăcioasă și tristă, într-un colț, în timp ce toți ceilalți se distrează?

Anxietatea devine teamă cu fiecare clipă care o apropie pe Splat de momentul plecării spre acel loc necunoscut. Pisica se foiește, se ascunde, face toate manevrele posibile pentru a nu fi nevoită să iasă pe ușă, dar în zadar. În disperare de cauză, decide să-și ia „animalul de companie”, pe șoricelul Seymour, ca să-i țină de urât. Îl ascunde în cutia pentru mâncarea de prânz și, tot cu inima grea, începe aventura.

Debutul în viața de elevă a pisicii nu este unul foarte promițător. Deși profesoara, doamna Wimpydimple, îi învață pe colegii de clasă ai lui Splat tot felul de lucruri interesante, de la regulile lumii naturale la stima de sine și construirea unui caracter frumos, mica felină tot o dă în bară. Începând cu momentul când din cutia cu masa de prânz scapă Seymour, care devine, previzibil, ținta tuturor colegilor din clasă. Mai departe, trăsnăile și stângăciile se țin lanț, dar fiecare nouă experiență este din ce în ce mai interesantă. Aventură cu aventură, lecție cu lecție, Splat ajunge încet la concluzia că la școală nu este chiar atât de rău, ba chiar se amuză gândindu-se cât de teamă i-a fost înainte de prima zi.

Scrisă strălucit, ilustrată fermecător, povestea debutului în ale cunoașterii și educației a micii pisici negre este, de fapt, povestea temerilor multor copii în fața necunoscutului școlii. Derularea cinematografică a întâmplărilor prin care trece Splat poate fi ușor extrapolată la înșiruirea zilelor în care unii dintre micii elevi fac cunoștință cu o lume nouă, în care majoritatea sfârșesc prin a-și face prieteni pe viață, prin a acumula învățătură și învățăminte, prin a experimenta, a simți și a ști. Și, la un moment dat, prin a se amuza uitându-se în urmă la alaiul de emoții cu care au întâmpinat ideea de a merge la școală.

Splat se împrietenește cu toți colegii săi și, minune, ajunge să-i determine să treacă la o dietă fără șoareci, ceea ce o face să creadă că are abilități de lider și că poate fi un tovarăș amuzant și de nădejde. Calități valabile pentru toți copiii.

Cumpără cartea Splat, un cotoi ca un zgâmboi, de Rob Scotton, cu reducere, de la Elefant, Libris sau Cartepedia.

1