Recenzie: Un bilet pentru Paris, de Jojo Moyes

Un bilet pentru Paris

În stilul lejer, dar totuși profund, cu care și-a cucerit un auditoriu imens, mondial, Jojo Moyes scrie din nou despre femeia modernă în viața ei de fiecare zi în Un bilet spre Paris, scurtă nuvelă care comprimă o poveste simplă, dar cu un sens fundamental ascuns ca o nestemată între rânduri.

În prim-plan evoluează tânăra Nell, care plănuiește o excursie romantică la Paris cu iubitul ei. Emoționată, fremătând, tânăra care nu a fost niciodată în Orașul Luminilor este plină de gânduri frumoase. Ca de multe ori în viață când eșafodajul este mai mult sclipitor decât solid, Nell se trezește că partenerul nu vine la întâlnire, moment în care tinerețea ei, care până atunci fusese „cuminte” din perspectiva aventurilor, preia conducerea și tânăra decide să plece singură în Capitala Franței. Așa cum pentru mulți oameni există un punct de la care încep să se autodescopere, și pentru Nell se declanșează un proces în urma căruia va găsi înăuntrul său, pe care îl credea banal și modest, o variantă personală îndrăzneață, independentă, capabilă să facă față oricărei situații.

Există două planuri de foarte mare interes în această aparent poveste romanțioasă despre o tânără care „se vindecă” prin ea însăși de efectele neseriozității altora sau de urmările „trădării în amor”. În primul rând, este vorba despre curajul de a pleca la drum cu tine însuți, provocare căreia omenirea întreagă trebuie să-i facă față în această perioadă de izolare socială forțată, în care zgomotele exterioare nu mai acoperă viața dinăuntru a fiecăruia. La nivel micro, povestea lui Nell sintetizează o tendință macro (minus circulatul de colo-colo…) a momentului: capacitatea fiecăruia de a se vedea pe sine în liniște, de a se lua în considerare fără izbitul de zidul părerii celorlalți, provocarea de a vedea fiecare de ce este capabil atunci când trebuie să se „suporte” pe sine pe termen lung, fără „aprobări” din afară sau, după caz, fără critici și bârfe. „Consemnată” la propria persoană, „dezbrăcată” de iluzia unei povești de dragoste care s-a dovedit prea fragilă, Nell descoperă un alt tip de iubire, cea pentru sine în oglinda propriei conștiințe.

Un alt reper major care „scoate din rând” cartea Un bilet pentru Paris este limitarea tehnologiei și a comunicării virtuale. Dacă nu ar fi câteva detalii, cititorul s-ar putea imagina în anii 1990, dar acest aspect nu face decât să accentueze traseul preponderent interior al unei femei tinere care debutează în marele spectacol care este propria viață, cea dinăuntru.

În plus, ca pentru a ilustra și mai distinct direcția spre interior a eroinei, Moyes pigmentează narațiunea cu tot felul de întâmplări cu final neașteptat pentru Nell, cu personaje savuroase, cu dialoguri pline de un umor foarte plăcut, făcând cartea un mini-deliciu deopotrivă pentru amatorii de romance și pentru cei care caută acele anume trăsături ale scriiturii unei autoare care niciodată nu lasă o poveste fără tâlc.

Cartea Un bilet pentru Paris, de Jojo Moyes poate fi comandată online, cu reducere, de la Libris, Cartepedia sau eMAG.

0